History
-
Resyme/generell historikk:
Bilen som er oppusset, (nyrestaurert), er en 7-seters rutebil som har hatt bakgrunn som rutebil mellom Ottadalen, Geiranger og Stryn for firmaet O.G.S. O.G.S ble registrert som rutebilselskap i 1921 og var et interkommunalt selskap i 1920 årene. Selskapet hadde en stor flåte med amerikanske biler. I de amerikanske bilene var det sterk motor, noe som var nødvendig for å takle fjellovergangene i sommertrafikken.
Etter lang fartstid for blant annet å frakte utenlandske cruisegjester fra Geiranger og opp på Dalsnibba har bilen hatt en brokete historie. Etter andre verdenskrig ble bilen blant annet brukt i Tretten, (i Oppland), da som lastebil.
I Tretten ble bilens bakre del kappet av og møkkakasse ble påmontert. På 1980- og 90 tallet ble bilen restaurert, før den havnet hos NVM i 2005.
Detaljert informasjon følger her:
Bilen ble produsert i 1925 av firmaet General Motors i USA, (Buick var en del av GM). Merking viser at karosseriet ble konstruert av firmaet Fisher i USA.
Merking viser at bilen ble solgt ny i Norge av firmaet A/S Sørensen & Balchen i Oslo.
Bilen fikk sitt første kjennemerke i Norge den 17.07.1925.
NVM antar at rutebilselskapet O.G.S Auto var første eier av bilen.
Ut i fra eierlisten som fulgte med bilen til NVM fremgår det at bilen hadde kjennemerke E-6005 i perioden 29.07.1933 til 5.10.1939. Den 18.06.1946 ble bilen registrert på Kristen Ødegård i Skjåk, da med kjennemerke E-5198. Den 29.08.1946 ble bilen overtatt av Sigurd Bjølgerud fra Lillehammer. Bilen ble solgt videre til Egil Hagen fra Tretten den 29.5.1947. Hagen bygde om bilen til lastebil og eierlista viser at bilen ble godkjent som lastebil den 1.7.1947. Den 13.10.1947 ble bilen overtatt av Thorvald Roverud fra Nordseter, (Lillehammer). Den 5.5.1955 ble bilen avregistrert.
I følge en kopi av en salgsmelding datert 14.10.1981 så selger da Hans Chr. Fæste fra Lillehammer bilen, (fortsatt med kjennemerke E-5198). Som kjøper står Inge Per Mølsæter fra Skodje. I følge Mølsæter ble hans personalia her skrevet inn i ettertid, og salgsmeldingen ble ikke innlevert før i ca. 1990.
Mølsæter kan fortelle at han kjøpte bilen av daværende hotelleier, (Sanderstølen hotell), Pål Myhre fra Gol i ca. 1990. Pål Myhre hadde da gjort en betydelig jobb på bilen for blant annet å tilbakeføre karosseriet til opprinnelig utseende, (bygde den tilbake til personbil). Pål Myhre har aldri vært registrert som eier hos biltilsynet, derfor måtte Inge Mølsæter bruke Fæstes salgsmelding ved eierskifte.
Inge Mølsæter sluttførte restaureringen av bilen. Alt det tekniske, (motor, gir, forstilling, bakaksling, bremser osv.), ble overhalt av han. Bilen fikk den 15.04.1993 sitt tidligere kjennemerke E-6005 tilbake.
Norsk vegmuseums venneforening kjøpte bilen av Mølsæter i 2005. Norsk vegmuseum fikk bilen i gave fra venneforeningen den 15.06.2005.
Produksjon: 1925 (Midlertidig vognkort)
Karosseriet er konstruert av Fisher.- ProdusentGeneral Motors
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02353
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedMarch 9, 2023
- DIMU-CODE021025641223
- UUIDb28f6107-92b0-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».