History
-
-
Denne landbrukstraktoren er produsert av firmaene Volvo og Bolinder-Munktell i Sverige. Ombygd til vegvals og dozer i 1957 av firmaet A/S Akerselvens Maskinverksted i Oslo.
Erling E. Rolstad i maskinentreprenørfirmaet Erling Rolstad A/S fortalte til NVM at han kjøpte maskina i Oslo, i ca. 1965. Han menta at han kjøpte den på auksjon av vegvesenet. Rolstad brukte maskina mye til dozing og valsing på veganlegg i Oppland, blant annet på E6 utbyggingen mellom Vinstra og Jensbakken. Rolstad fortalte at maskina var svært effektiv, men at den krevde en del ettersyn og reparasjoner. Maskina ble overtatt av Erling Lusæter i 1977-78.
Erling Lusæter fortalte til NVM at han ikke hadde brukt maskina, men kun lagret den.
Maskina kom til NVM i 1993-1994 som følge av en byttehandel.
I april 2006 ble maskina rengjort ved NVM.
Utfyllende historikk fra NVM:
En annonse for denne type maskin ble innrykket av firmaet Bolinders Norske A/S i Norsk vegtidsskrift nr. 3-1959. Der vises bilde av maskinen, og skisser av den med sju forskjellige redskapsalternativer eller kombinasjoner. I annonseteksten heter det blant annet at " vi tilbyr en gjennomprøvet maskin med økede muligheter for økonomisk helårsdrift. BM Drabant er et eksempel på Volvo-konsernets skandinaviske samarbeide, AB Bolinder Munktell i Eskilstuna og A/S Akerselven Maskinverksted i Oslo. Drabant-systemet er bygget på et spesialchassis med redskaper og maskinvekt tilpasset norske forhold. Totalvekt 6.500 -10.500 kg med redskap".
Annonsen viser disse alternative redskaper og kombinasjoner for basismaskinen:
Overhead- og frontlaster, (en spesiell høybygd skuff, hvor armsystemet gir mulighet for lasting bakover over maskinen og til mottakende lastebil), dozerblad og vibrasjonsvals, dozerblad og vegskrape, snøplog, dozerblad med isriverskjær og opprivere, snøfreser (skissen viser freserdriftsmotor montert i oppheng bak på maskinen), og mobilkran.
En kilde mener at prosjektet ble utviklet i samarbeid med vegdirektoratet, som på den tid var en stor entreprenør. Men dette samarbeidet har vi ikke funnet noe dokumentasjon på.
NVM er usikre på om det ble bygget flere enn denne ene maskinen og om de forskjellige redskapsformene ble produsert og utprøvd.
NVM vil gjerne ha kontakt med personer som kan ha opplysninger rundt dette.
Opplysninger gitt av Sigmund Gudvangen i feb. 2012: Ettersom traktoren har motor med typenr 1054 er det ein BM 55. Motoren var ein 4-takter dieselmotor med eit slagvolum på 4.48 liter og ei effekt på 53 hK. BM 55 vart produsert frå 1953 til 1959. Det vart laga berre 1714 i desse åra. Dette var den fyrste traktoren til Bolinder Munktell som hadde differensialsperre.
-
Produksjon - 1957 (I følge merking)
Traktoren er produsert av BM og Volvo og ombygd av Akerselvens Maskinverksted. - Produsent A/S Akerselvens Maskinverksted
- Produsent Bolinder-Munktell
- Produsent Volvo
- Production place Sverige Eskilstuna sikker
- Production place Norge Oslo Oslo Oslo Waldemar Thranes gate 77 sikker
-
Downloads
- File attachments Annonse 91466 Artikkel i Anleggsmagasinet. 91592
Classification
-
- Maskiner OU 400
- Vei- og jernbanebygging OU 499
References
-
- Litteraturreferanse Norsk vegmuseums årbok 2002, side 75-95.
- Litteraturreferanse Artikkel i Anleggsmaskinen "Maskinelt tilbakeblikk" april 2008: side 22 "Bolinder-Akerselven" kombinasjonsmaskin, 1957
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-02067
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published December 10, 2014
- Date updated March 4, 2020
- DIMU-CODE 021025640991
- UUID b28f6107-7858-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».