History
-
Troll var en norsk bil produsert av Troll Plastkarosseri- & Bilindustri i Lunde i Telemark mellom 1956 og 1958. Bilen var basert på en tysk konstruksjon utført av Hanns Trippel. Forutsetningen var at det skulle startes et samarbeid mellom Trippel og Kohl-Larsen basert på Trippels konstruksjon Trippelwagen 750. Men dette samarbeidet kom aldri i gang av forskjellige årsaker. Derfor måtte Per Kohl-Larsen få hjelp av andre til å tilpasse og modifisere støpeformene han hadde kjøpt. Troll skulle nemlig lages av plast. Valget av plast forenklet oppstarten. Det var ikke nødvendig å investere i dyrt produksjonsutstyr som ved metallproduksjon. Selve produksjonen av Troll skulle foregå i Lunde i Telemark.
Staten var ikke særlig interessert i norsk bilproduksjon. Norge hadde på den tiden gode handelsavtaler med Sovjetunionen. En norsk bilproduksjon kunne ødelegge importen av biler fra Sovjet. Så Troll endte opp med tillatelse til å produsere 15 biler for fritt salg i Norge med vage løfter om større produksjonskvote senere.
Til tross for alle problemene, stod den første bilen klar i januar 1957. Men det ble aldri noen bilproduksjon i Telemark. Manglende statlig engasjement og dårlig økonomi på fabrikken var årsaken. Fabrikken gikk konkurs i 1958. Det ble kun produsert 3 ferdige biler ved fabrikken i tillegg til prototypen som er vår gjenstand. Da restende etter Troll-fabrikken gikk på tvangssalg, ble det solgt tre chassis med gir og motor. Et av disse ble senere gjort ferdig og ble registrert den 21.12.1961
Da Kohl-Larsen og Trollfabrikken gikk konkurs, beholdt Kohl Larsen prototypen, men den ble senere solgt på tvangsauksjon ved Farsund Lensmannskontor i 1958. Bilen ble i samråd med Kohl-Larsen kjøpt av en kjenning, Ruth Kalleberg fra Farsund. Avtalen var at bilen i etterkant skulle kjøpes tilbake av Kohl-Larsen. Av forskjellige grunner ble dette tilbakekjøpet aldri noe av.
Ruth Kalleberg registrerte bilen på K-12576. Mens Kohl-Larsen brukte bilen gikk den på prøveskilt (H-14 og senere H-3005). Ruth Kalleberg emigrerte senere til USA, og tok i 1963 bilen over, hvorpå hennes sønn, Alf Kalleberg, brukte den en periode inntil han kjørte den i stykker og overlot den til en skraphandler. NKM fikk via gammelbilentusiast Ole Birger Gjævre kjennskap til bilen, som riktignok var i ganske dårlig forfatning, men fremdeles eksisterte i USA. Museet fikk til en avtale med daværende eier, Donald Touw, Hamburg N.J. USA om tilbakeføring til Norge.
Bilen kom tilbake til norsk jord i 1995, og har siden den gang ved hjelp av bl.a. støtte fra Norsk Kulturråd gjennomgått en omfattende restaurering.
Informasjon fra forfatter Paal Kvamme høsten 2019:
Den hvite Troll som dere har, er den som var en tre år gammel brukt Gutbrod, som Kohl-Larsen kjøre rundt med som familiebil en stund, på tyske skilter. Dette var jo en fullt fungerende bil, og karosseriet ble skrudd av, og ble det satt på et nytt Troll-karosseri. Da fjernet han C-71333-skiltene, og kjørte de neste to årene på to eller tre ulike prøveskilt. Dette er den såkalte prøvevognen, som er fotografert utenfor Stortinget, og som senere ble solgt på tvangsauksjon og deretter sendt til USA, og til slutt havnet den hos dere.
Bilen var en rullende prøvekanin, og ble både krasjet, reparert og ombygget minst et par ganger. Blant mysteriene er hvorfor bilen - ifølge Vegvesenet - ikke har noen som helst chassisnummer. Den hadde jo hatt 71.515E fra Gutbrod allerede i 1953, så fikk den norske skilter og burde således hatt chassisnummer, og senere i livet ble den registrert på et annet regnummer, og burde jo igjen hatt rammenummer. Man kan trygt kalle den en prototype (det kan man jo strengt tatt med alle, men aller mest denne).
Produksjon: 1953 - 1956 (Paal Kvamme.)
- ProdusentGutbrod Motorenbau GmbH.sikker
- ProdusentTroll Plastkarosseri- & Bilindustri
- Production placeNorge Telemark Lundesikker
- Production placeTyskland Feuerbach ved Stuttgartsikker
Relation
Downloads
- File attachmentsÅrbok NVM 2020-12 Bileventyret Troll 136815
Classification
References
-
- LitteraturreferanseDrømmen om Troll, av Paal Kvamme, utgitt på Fiasko Forlag i 2019.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00454
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedMarch 9, 2023
- DIMU-CODE021025640885
- UUIDd164da30-36ce-68fc-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».