• Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 4 små hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på langsgående akslinger tilknyttet hydraulikksylindre. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller oppe på geita, i bakkant. Smøreolje for borhammer og hydraulikkolje tank er innfelt i ramma, i framkant. Det er to separate tanker i ramma. Riggen er avhengig av trykkluft fra ekstern kilde.
    Photo: Norsk vegmuseum

Borrigg

1 comment

  • Modellen SG2 (SuperGeit 2) ble modifisert (fra SG 1) med hjulkasser, som på fagspråket ble kalt boggies. Gjorde maskinen stabil sideveis etter som sidene kunne dermed heves og senkes. Viktig er at Geita hadde hydraulisk mating av sleden, sikret jevn mating, og at at borestangen ikke kilte seg ved glipper i fjellet. Rammen er av firkantrør av kraftig dimensjon, og rommet smøreoljetank og hydrolikkolje tank. En selvkonstruert (Reiersdal) pådragsventil stod for regulering av kraftoverføringen. Geita hadde både tvungen og naturlig rotasjon. Ble produsert i bygningen som tidligere rommet Sandvatn Omformerstasjon for Jernbanen.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to