History
-
Heis for bruk i sjakt, som framkomstmiddel og arbeidsplattform ved boring og annet arbeid i tunnelsjakt, (stigort). Man kjørte til og fra stuffen i heisen og man kunne bla. bore, renske og bolte fra heisens arbeidsplattform.
Heisen ble lagd av det svenske firmaet ALIMAK som ble grunnlagt i 1948, (i dag ALIMAK HEK AB). På firmaets nettside kan en lese at de lagde den første sjaktheisen, i 1957. NVM antar at denne kan være produsert i perioden 1965-1980.
Heisen har vært tilhørt firmaet Selmer. Firmaet fikk navnet Selmer Furuholmen AS i 1985 etter sammenslåing av firmaene Ing. Thor Furuholmen og Ing. T. Selmer. Selmer-Furuholmen AS byttet navn til Selmer-Sande Entreprenør i 1987 og til Selmer AS i 1990. Hvis heisen er brukt før 1985 er den altså brukt av enten firmaet Ing. Thor Furuholmen eller firmaet Ing. T. Selmer.
Hesien ble pusset opp av Selmer før den ble sendt til NVM. Gave den 15.10.1999 fra Selmer ASA v/ Erik Arnestad.
Thorleif Hoff har i 2006 skrevet følgende i heftet "Norsk fjellsprengningsmuseum, historien bak de enkelte utstillingene", om Alikmak utstyret: (denne beskrivelsen har han sakset fra bladet Fjellsprengningsteknikk).
Alilmak er fabrikkmerket for en stigortheis, men er også blitt betegnelsen på en metode for driving av sjakter som er brattere enn rasgrensen på ca. 45 grader. Utstyret er utviklet i Sverige, og ble tatt i bruk her i landet på slutten av femtiårene. Metoden har fått stor anvendelse hos oss. og vi har bidratt aktivt til videreutvikling av utstyret, særlig for lange sjakter.
Alimakmetoden representerer et betydelig framskritt i form av økt sikkerhet og redusert fysisk slit. Den byr i mange tilfeller på økonomiske fordeler og nye tekniske muligheter når det gjelder drift i sjakter over en viss lengde.
Heisen klatrer opp og ned av sjakten på en geide utstyrt med tannstang. Geiden forankres i sjaktveggen ved hjelp av ekspansjonsbolter. Heisen er utstyrt med en arbeidsplattform. Fra denne foregår rensk, boring og lading, samt eventuelle sikringsarbeider. Boringen skjer med håndholdte maskiner med knemater eller stigortsmater. Heisen manøvreres fra en personkorg som er beskyttet av arbeidsplatten. Driverne oppholder seg i korga under transport, slik at faring, (faring betyr trapp eller stiger for å kunne forflytte seg i en sjakt), direkte under urensket heng er eliminert.
Geiden bygges opp av fire rør og en kraftig frontplate med rullebane og tannstang. Luft- og vanntilførsel skjer gjennom geiderørene. Geiden forlenges i takt med fremdriften i sjakten. Den leveres i seksjoner på opptil to meters lengde. Kurvegeider leveres med ønsket radius.
Heisen ble først bygget for drift med trykkluft. Den drives da av to luftmotorer, som via skruekobling overfører drivkraften til tannhjul som står i inngrep med geidens tannstang. Lufttilførselen til heisen skjer gjennom en hengende gummislange som automatisk rulles av og på en motordrevet slangevinde ved bunn av sjakt.
Trykkluftslangen begrenser mulig drivlengde. For lange sjakter utstyres derfor heisen med elektrisk drift. Krafttilførselen skjer da via kabel på samme måte som trykkluften. Den elektriske kabel har mindre diameter, og er sterkere enn luftslangen.
En diesel-hydraulisk drevet heis ble prøvd her i landet i 1971. Bakgrunnen for dette forsøket ligger i ønsket om å bli kvitt luftslange eller kraftkabel, som representerer begrensninger med hensyn til sjaktlengden og kan føre til driftsstopp når stein fra rensk skader slange eller kabel. Dieseldrift øker imidlertid kravene til ventilasjon.
Ved lengre sjakter suppleres utstyret med en rednings- og serviceheis kalt Ali Trolley. Den står klar til anvendelse på geiden, og nyttes til transport av materiell og reparatør. Den brukes av driverne ved skiftbytte når dette skjer inne i salvesyklusen. Den er redningsheis i tilfelle ulykke skulle skje.
Se opplysningsfelt for mer info.
Produksjon: 1965 - 1980 (Antatt av NVM.)
- ProdusentALIMAKsikker
- Production placeSverigesikker
Classification
References
-
- LitteraturreferanseLars Westerlund: ALIMAK- The first 50 yesrs (1998)
- LitteraturreferanseH. Hjort: Alimak, drift av 600 meter stigort (Fjellsprengningskonferansen 1963)
- LitteraturreferanseK. I. Simonsen: Alimak i 200 m2 stigort (Fjellsprengningskonferansen 1963)
- LitteraturreferanseG. Steiro: Sjaktdriving med drivere på Alimak (Fjellsprengningskonferansen 1975)
- LitteraturreferanseFra feisel til fullprofil, s. 67-68. Utgitt av Norsk forening for fjellsprengningsteknikk i 1989.
- LitteraturreferanseS. Øren: Mekanisert boring i stigort (Fjellsprengningskonferansen 1972)
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNFSM-G-00170
- Part of collectionNorsk fjellsprengningsmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedJune 30, 2022
- DIMU-CODE021025640861
- UUIDb74011c2-82a9-1afe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».