• M/F ’’Storegut”er en jernbaneferge bygget i stil av Glommens Mekaniske Verksted på fergeslippen på Tinnoset i 1956 som verftets byggenummer 150. Fergen har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 meter bred og stikker 3,75 meter dypt. Den er på 1119 brutto registertonn. Sporlengde er 156 meter som gir plass til ca. 19 jernbanevogner. Max last på dekk er 800 tonn. M/F ’’Storegut” kunne i tillegg føre 400 passasjerer.  Til framdrift har den 3 stk 4-takts dieselmaskiner fra Motoren Werke Mannheim, hver på 750 hk.
M/F ’’Storegut” ble selskapets hovedferge, med salonger både under jernbanedekket og i et eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røkesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester. Salongene under dekk har sjablongmalt huntonit på skottene, mens de øvre salongene har finer. Sittemøblene ombord er av forniklede stålrør og trukket med skai, bortsett fra i Hydrossalonger der det var møbler av tre trukket med stoff.
(Tekst: Fredningsdokument, Riksantikvaren)
    Photo: Kårvand, Ingelinn / Norsk Industriarbeidermuseum
  • M/F ’’Storegut”er en jernbaneferge bygget i stil av Glommens Mekaniske Verksted på fergeslippen på Tinnoset i 1956 som verftets byggenummer 150. Fergen har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 meter bred og stikker 3,75 meter dypt. Den er på 1119 brutto registertonn. Sporlengde er 156 meter som gir plass til ca. 19 jernbanevogner. Max last på dekk er 800 tonn. M/F ’’Storegut” kunne i tillegg føre 400 passasjerer.  Til framdrift har den 3 stk 4-takts dieselmaskiner fra Motoren Werke Mannheim, hver på 750 hk.
M/F ’’Storegut” ble selskapets hovedferge, med salonger både under jernbanedekket og i et eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røkesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester. Salongene under dekk har sjablongmalt huntonit på skottene, mens de øvre salongene har finer. Sittemøblene ombord er av forniklede stålrør og trukket med skai, bortsett fra i Hydrossalonger der det var møbler av tre trukket med stoff.
(Tekst: Fredningsdokument, Riksantikvaren)
    Photo: Kårvand, Ingelinn / Norsk Industriarbeidermuseum
  • M/F ’’Storegut”er en jernbaneferge bygget i stil av Glommens Mekaniske Verksted på fergeslippen på Tinnoset i 1956 som verftets byggenummer 150. Fergen har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 meter bred og stikker 3,75 meter dypt. Den er på 1119 brutto registertonn. Sporlengde er 156 meter som gir plass til ca. 19 jernbanevogner. Max last på dekk er 800 tonn. M/F ’’Storegut” kunne i tillegg føre 400 passasjerer.  Til framdrift har den 3 stk 4-takts dieselmaskiner fra Motoren Werke Mannheim, hver på 750 hk.
M/F ’’Storegut” ble selskapets hovedferge, med salonger både under jernbanedekket og i et eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røkesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester. Salongene under dekk har sjablongmalt huntonit på skottene, mens de øvre salongene har finer. Sittemøblene ombord er av forniklede stålrør og trukket med skai, bortsett fra i Hydrossalonger der det var møbler av tre trukket med stoff.
(Tekst: Fredningsdokument, Riksantikvaren)
    Photo: Dalen, Odd Arvid / Norsk Industriarbeidermuseum
  • M/F ’’Storegut”er en jernbaneferge bygget i stil av Glommens Mekaniske Verksted på fergeslippen på Tinnoset i 1956 som verftets byggenummer 150. Fergen har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 meter bred og stikker 3,75 meter dypt. Den er på 1119 brutto registertonn. Sporlengde er 156 meter som gir plass til ca. 19 jernbanevogner. Max last på dekk er 800 tonn. M/F ’’Storegut” kunne i tillegg føre 400 passasjerer.  Til framdrift har den 3 stk 4-takts dieselmaskiner fra Motoren Werke Mannheim, hver på 750 hk.
M/F ’’Storegut” ble selskapets hovedferge, med salonger både under jernbanedekket og i et eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røkesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester. Salongene under dekk har sjablongmalt huntonit på skottene, mens de øvre salongene har finer. Sittemøblene ombord er av forniklede stålrør og trukket med skai, bortsett fra i Hydrossalonger der det var møbler av tre trukket med stoff.
(Tekst: Fredningsdokument, Riksantikvaren)
    Photo: Widvey, Hilde / Norsk Industriarbeidermuseum

Ferge

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to