History
-
Bruk
Havgående utriggerkanoer av typen Kalia som gjenstanden er en modell av var i utstrakt bruk på Tongaøyene da kaptein Cook besøkte dem i siste halvdel av det 18. århundre og imponerte de besøkende Europeerne med både sin hurtighet og sin kapasitet til å frakte folk og gods. De største båtene kunne frakte mer enn 100 mann på plasttformen mellom kjølene og betydelig mengder varer i rommene inne i de hule kjølene. Båten har identisk baug og hekk og var konstruert med mastefot i begge ender slik at baug og hekk når som helst kuinne bytte plass ved å forflytte master og rorkult under seilaset for å krysse mot vinden. Båter av en slik katamaran type gikk ut av bruk og ble erstattet av europeiske seil- damp- og motorbåter ved inngangen til det 20 århundre og mye av kunnskapen både om tradisjonell bygging, seiling og navigering er tapt i Tonga. Rekonstruksjonen av 'Milleniumsbåten' utgjorde en del av en fornyet interesse for tradisjonell båtbygging i Polynesia generelt der The Polynesian Voyaging Society på Hawaii har ledet an, men har til nå skapt begrenset interesse i Tonga. Milleniumsbåten som gjenstasnden er en modell av, har kun hatt en kort seilas utenfor Tongas hovedstad Nuku'alofa som demonstrerte at rekonstruksjonen var seilingsdyktig i begrenset grad og har siden ligget i opplag på land der den er i ferd med å gå i oppløsning. Treskjæreren Fe'ao Fehoko har gjort forsøk på å restaurere den og gjenoppbygge den i en mer sjødyktig utgave men har til nå ikke lykkes i å finansiere prosjektet.- Oseania Polynesia Tonga Tonga
Produksjon
Båtmodellen er tilvirket på Sitiveni Fe'ao Fehokos snekkerverksted i Popua utenfor Nuku'alofa i Tonga, ved at bordganger er 'sydd' eller surret fast til en noe lengre og en noe kortere uthulet trestokk som utgjør de to skrogenes kjølstykker. Et dekk er likeledes sydd sammen med de to skrogene med rep laget av kokoshams- og hibiskusbar-fibre. I arbeidet med å konstruere modellen har Fehoko søkt å reprodusere så godt det har latt seg gjøre de konstruksjonsmetoder som ble brukt i fremstillingen av 'Milleniumsbåten' som i sin tur ble bygget på bakgrunn av kunnskaper om tradisjonell tongisk båtbygging.- produsent iFe'ao Fehoko
- Oseania Polynesia Tonga Tongatapu Popua
Aksesjon - innkomst.mottak
Båtmodell kjøpt av Arne Perminow på feltarbeid blant treskjærere på Fe'ao Fehokos snekkerverksted i Popua utenfor Nuku'alofa i Tonga.- mottokIngrid Marstrander
- samlet innArne Perminow
- leverteFe'ao Fehoko
- Oseania Polynesia Tonga Tongatapu Popua
Classification
-
- SeilbåterOU 501.14
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierUEM48597
- Owner of collectionEtnografi
- InstitutionKulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo
- Date publishedMay 9, 2023
- Date updatedMay 23, 2023
- DIMU-CODE0210213510217
- UUIDed3595c5-64e1-4bb6-91f2-cad8274ae5d5
- Tags