• Oppklebing / forarbeid med første utkast til omslag på boken "Det nye venstre" av C. Wright Mills fra serien Pax-bøkene - billigbøker.
Opplysning fra giver om dette utkastet: "Det var ikke alltid at første forsøk ble godtatt. I dette tilfellet mente forlaget at det også burde være med et portrett av forfatteren på forsiden" (se ST-G.03857-2).
Opplysninger fra giver: "Fra starten av ga forlaget ut billig-bøker i såkalt paperback-format, 17 x 22,5 cm. I 1966-67 kom det også ut underserier: 'Pax faktaserien' i format 14 x 20 cm, og 'Minipax-serien' i format 17 x 22,5 cm. Den sistnevnte serien hadde et enkelt grafisk utformet motiv som kun varierte i fargene. Forlagets første ca. 40 titler (1964-1966) hadde omslagsdesign av fotografen Arild Kristo (1939-2010). Hans stil første til at Pax-bøkene ble et begrep. I 1967 overtok designeren Bruno Oldani som hoved-designer. Hans stil var på mange måter en kontrast til Kristos, men også hans omslag vakte oppmerksomhet og anerkjennelse. Innimellom disse to fikk [giver] anledning til å lage en ca. 25 bokomslag i 1966-67. [Giver] var påvirket og inspirert av både Kristo og Oldani, som [giver] hadde nær kontakt med".
    Photo: Norsk grafisk museum
  • Oppklebing / forarbeid med første utkast til omslag på boken "Det nye venstre" av C. Wright Mills fra serien Pax-bøkene - billigbøker.
Opplysning fra giver om dette utkastet: "Det var ikke alltid at første forsøk ble godtatt. I dette tilfellet mente forlaget at det også burde være med et portrett av forfatteren på forsiden" (se ST-G.03857-2).
Opplysninger fra giver: "Fra starten av ga forlaget ut billig-bøker i såkalt paperback-format, 17 x 22,5 cm. I 1966-67 kom det også ut underserier: 'Pax faktaserien' i format 14 x 20 cm, og 'Minipax-serien' i format 17 x 22,5 cm. Den sistnevnte serien hadde et enkelt grafisk utformet motiv som kun varierte i fargene. Forlagets første ca. 40 titler (1964-1966) hadde omslagsdesign av fotografen Arild Kristo (1939-2010). Hans stil første til at Pax-bøkene ble et begrep. I 1967 overtok designeren Bruno Oldani som hoved-designer. Hans stil var på mange måter en kontrast til Kristos, men også hans omslag vakte oppmerksomhet og anerkjennelse. Innimellom disse to fikk [giver] anledning til å lage en ca. 25 bokomslag i 1966-67. [Giver] var påvirket og inspirert av både Kristo og Oldani, som [giver] hadde nær kontakt med".
    Photo: Norsk grafisk museum

Oppklebing

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to