• Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre staver som har utskårne føtter.
Dekor. Føttene har rombeformede muruspjeld. Korpus har malt skurd med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Lokket har spinkle, nesten stiliserte ranker med lite bladverk. Den enkle og spinkle skurden peker mot trender rundt 1800-1830 med impulser fra empiren. 
Fargebruken med bruk av sitrongul og blånyanser og skarpere rød peker mot 1850-tallet og seinere, der fargesmaken endret seg i retning av lysere og sterkere farger. Antakelig er siste strøk maling fra perioden etter 1850, mens skurden kan plasseres 1800-1830. 
Under ambarens bunn er påmalt årstallet 1893 og noen initialer. Antakelig står dette for ambarens siste eier og året hun fikk den. Ambaren kan gjerne ha vært i bruk av andre før hende.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre staver som har utskårne føtter.
Dekor. Føttene har rombeformede muruspjeld. Korpus har malt skurd med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Lokket har spinkle, nesten stiliserte ranker med lite bladverk. Den enkle og spinkle skurden peker mot trender rundt 1800-1830 med impulser fra empiren. 
Fargebruken med bruk av sitrongul og blånyanser og skarpere rød peker mot 1850-tallet og seinere, der fargesmaken endret seg i retning av lysere og sterkere farger. Antakelig er siste strøk maling fra perioden etter 1850, mens skurden kan plasseres 1800-1830. 
Under ambarens bunn er påmalt årstallet 1893 og noen initialer. Antakelig står dette for ambarens siste eier og året hun fikk den. Ambaren kan gjerne ha vært i bruk av andre før hende.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre staver som har utskårne føtter.
Dekor. Føttene har rombeformede muruspjeld. Korpus har malt skurd med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Lokket har spinkle, nesten stiliserte ranker med lite bladverk. Den enkle og spinkle skurden peker mot trender rundt 1800-1830 med impulser fra empiren. 
Fargebruken med bruk av sitrongul og blånyanser og skarpere rød peker mot 1850-tallet og seinere, der fargesmaken endret seg i retning av lysere og sterkere farger. Antakelig er siste strøk maling fra perioden etter 1850, mens skurden kan plasseres 1800-1830. 
Under ambarens bunn er påmalt årstallet 1893 og noen initialer. Antakelig står dette for ambarens siste eier og året hun fikk den. Ambaren kan gjerne ha vært i bruk av andre før hende.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre staver som har utskårne føtter.
Dekor. Føttene har rombeformede muruspjeld. Korpus har malt skurd med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Lokket har spinkle, nesten stiliserte ranker med lite bladverk. Den enkle og spinkle skurden peker mot trender rundt 1800-1830 med impulser fra empiren. 
Fargebruken med bruk av sitrongul og blånyanser og skarpere rød peker mot 1850-tallet og seinere, der fargesmaken endret seg i retning av lysere og sterkere farger. Antakelig er siste strøk maling fra perioden etter 1850, mens skurden kan plasseres 1800-1830. 
Under ambarens bunn er påmalt årstallet 1893 og noen initialer. Antakelig står dette for ambarens siste eier og året hun fikk den. Ambaren kan gjerne ha vært i bruk av andre før hende.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Grøtambar med to ørestaver, lokk med håndtak og to gjorder rundt korpus. Lokket blir festet til ørestavene med tapp i den ene enden av håndtaket og en pinne gjennom et hull i den andre enden. Håndtaket er festet til lokket i en fals. Korpus hviler på tre staver som har utskårne føtter.
Dekor. Føttene har rombeformede muruspjeld. Korpus har malt skurd med en enkel, tydelig ranke med lite utviklet bladverk. Lokket har spinkle, nesten stiliserte ranker med lite bladverk. Den enkle og spinkle skurden peker mot trender rundt 1800-1830 med impulser fra empiren. 
Fargebruken med bruk av sitrongul og blånyanser og skarpere rød peker mot 1850-tallet og seinere, der fargesmaken endret seg i retning av lysere og sterkere farger. Antakelig er siste strøk maling fra perioden etter 1850, mens skurden kan plasseres 1800-1830. 
Under ambarens bunn er påmalt årstallet 1893 og noen initialer. Antakelig står dette for ambarens siste eier og året hun fikk den. Ambaren kan gjerne ha vært i bruk av andre før hende.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea

Ambar

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to