History
-
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring.
Motor: THD100D
Ytelse: 260 HK
Sitteplasser: 48
Ståplasser: 25Produksjon: 1976
Karosseri (Arna) og chassis (Volvo)- ProdusentArna Bruk Karosserifabrikkensikker
- ProdusentAB Volvosikker
- Production placeGöteborgsikker
- Production placeNorge Hordaland Bergen Bergensikker
Eierskap: 1976 - 1997
- Tidligere eier Oslo og Follo Busstrafikk AS (før Prinsdalsruten AS)sikker
Eierskap: 1997 - 1998
- Tidligere eier Norgesbuss ASsikker
Eierskap: 1998
- EierLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
References
- LitteraturreferanserSporveismuseet.no Lesedato 06.10.2021
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00093
- Part of collectionLTF gjenstandssamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedDecember 17, 2021
- Date updatedDecember 17, 2021
- DIMU-CODE0210211481356
- UUIDc466df26-d97c-4f2b-ad8f-1de28b341b3f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».