History
-
Oslo Sporveier fikk i årene 1965-1969 levert i alt 89 helbygde busser med selvbærende karosseri fra den tyske fabrikanten Büssing. De var Sporveiens første busser med luftfjæring, og de var bygd for enmannsbetjening. Den første serien hadde kun en enkelt dør foran, og halvautomatisk gir som ble manøvrert med en liten pinne på rattstammen, derav navnet ”pinnevogner”. Fra og med den tredje serien fra 1967 fikk alle helautomatisk gir, og de to siste seriene fra 1968 og 1969 skilte seg utseendemessig ved å ha en flatere front.
Büssingene hadde ekstremt god svingradius, med en front som gikk henimot sidelengs ved fullt rattutslag, var mer komfortable og lettkjørte enn tidligere men også mange busser som var nyere, og var derfor populære blant sjåførene til tross for en svært så begrenset trekkraft i lange bakker. I 1978 begynte utrangeringen av de første. Det strakte seg til 1985, da blant annet nr. 835 ble tatt ut av trafikken og gitt til LTF. Bussen er kjørbar men for tiden avregistrert.
Motor: U7-150
Ytelse: 155 HK
Sitteplasser: 55
Ståplasser: 36Produksjon: 1969
Karosseri og chassis- ProdusentBüssing Automobilwerke AGsikker
- Production placeTyskland Niedersachsen Braunschweigssikker
Eierskap: 1969 - 1985
- Tidligere eier AS Oslo Sporveiersikker
Eierskap: 1985
- EierLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
References
- LitteraturreferanserSporveismuseet.no Lesedato 07.10.2021
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00091
- Part of collectionLTF gjenstandssamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedDecember 17, 2021
- Date updatedDecember 17, 2021
- DIMU-CODE0210211481352
- UUIDfef5888b-1c94-4b8c-abfc-1b4524e5f268
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».