History
-
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55Produksjon: 1964
Karosseri (VBK) og chassis (Leyland)- Produsent (K)Vestfold Bil & Karosseri ASsikker
- Produsent (K)Leyland Motors Ltdsikker
- Place of creationNorge Vestfold Horten Hortensikker
- Place of creationStorbritannia Leyland Lancashiresikker
Eierskap: 1964 - 1977
- Tidligere eierAS Oslo Sporveiersikker
Eierskap: 1994
- Eier av registrert verkLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
-
- BusserOU 493.6
References
-
- LitteraturreferanserSporveismuseet.no Lesedato 06.10.2021
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00084
- Part of collectionLTF hovedsamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedDecember 10, 2021
- Date updatedMay 10, 2024
- DIMU-CODE0210211473598
- UUID9bbd83c4-fa3c-44b6-8eef-68fcaff87d28
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».