History
-
-
De enkelte bussrutene i Oslos omegn ble som regel drevet av rutebileiere og familieforetak med en liten håndfull busser hver. En typisk slik rute var 74 Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski, også kalt Siggerudruten, som ble drevet av rutebileier Henry Solberg frem til 1961. Rute 74 ble så overtatt av AS Prinsdalsruten, som etter utvidelse av rutenettet kom til å bli hetende Oslo og Follo Busstrafikk AS. Senere overtok AS Oslo Sporveier ruten.
I 1950 bestod vognparken til Henry Solberg av fem gule busser. Av Oslo og Omegns Rutebileierforenings jubileumsbok fra 1951 fremgår det at bussene var merket som «Henry 1», «Henry 2» osv., illustrert med et bilde av «Henry 5». Lenge visste vi ikke hvilket internnummer vår buss hadde hatt, bare registreringsnummeret C-16120. Vi forsøkte å skrape i lakken for å finne det, uten hell. Men så fikk vi vite av en tidligere ansatt at han var sikker på at det hadde vært «Henry 5».
Henry 5 var i rutetrafikk fra 1947 til 1960. Etter dette fikk den en omflakkende tilværelse, først for murmester Olaf. E. Eriksen, som benyttet den til å transportere egne arbeidere. I 1964 ble den solgt til AS Isco, som fjernet setene og benyttet den til godstransport. Den ble i 1965 solgt videre til Norsk Gallupinstitutt, som benyttet den til ukjent formål, og så i 1969 til Rolf Nyhus, som igjen brukte den til godstransport til en gang på 1970-tallet. Den ble deretter parkert utendørs i et vandalfritt område, og holdt seg relativt godt frem til LTF overtok den i 2004. Motoren går, men en omfattende jobb gjenstår før den kan rulle på veiene igjen.
Det fjerde bildet viser detaljen med «Henry 5», og vi ser rutebileier Henry Solberg til venstre, sammen med Odd Kristiansen. Vi avslutter med enda et bilde fra Jernbanetorget, et fargefoto fra 1951. Bussens identitet kan vanskelig avsløres, men vi ser lengst til høyre fargene som bussen skal ha.
Motor: Volvo FE
Ytelse: 100 HK
Sitteplasser: 40
Ståplasser: 5 -
Produksjon - 1947
Karosseri - Produsent A. W. Iversen Karosserifabrikk sikker
- Production place Norge Buskerud Lier Lier sikker
-
Produksjon - 1947
Chassis og motor - Produsent AB Volvo sikker
- Production place Göteborg sikker
-
Eierskap - Siggerudruten - 1947 — 1960
-
Eierskap - Murmester Olaf. E. Eriksen - 1960 — 1964
-
Eierskap - Isco - 1964 — 1965
-
Eierskap - Norsk Gallupinstitutt - 1965 — 1969
-
Eierskap - Rolf Nyhus - 1969 — 2004
-
Eierskap - 2004
- Eier Lokaltrafikkhistorisk Forening sikker
-
Classification
-
- Busser (Outline - Befordringsmidler) OU 493.6
References
-
- Litteraturreferanser Sporveismuseet.no Lesedato 05.10.2021
License information
Metadata
- Identifier LTF.00075
- Part of collection LTF gjenstandssamling
- Owner of collection Lokaltrafikkhistorisk Forening
- Institution Sporveismuseet
- Date published December 10, 2021
- Date updated December 16, 2021
- DIMU-CODE 0210211473589
- UUID 690e9c29-a8c8-4746-a944-ef301c29bfff
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».