History
-
Dette er en 1936-modell B6 turbinbuss som har tilbrakt et halvt århundre skjult inne i et hus på Mesnali, øst for Lillehammer. Et skikkelig varp for den som samler på den legendariske selvbærende modellen fra Strømmen, og LTF har alle kjente eksemplarer av arten, fire i alt. En identisk modell med ukjent identitet ble hentet på Ljabru for ti år siden, mens vi har to av type B7, OS 744 som ble funnet på ei øy i Lyseren i 1981, og OS 745 som har vært museumsbuss siden 1959.
Turbinbussene er landeveiens svar på gullfisk-sporvognene, og begge deler er innovativ norsk teknologi og design fra Strømmens Værksteds storhetstid. Både turbinbusser og gullfisker hadde selvbærende karosseri i aluminium. Turbinbussene hadde dessuten uavhengig fjæring på alle hjul, motor liggende under gulvet, og det spesielle turbingiret, en forløper til automatgiret. Kjælenavnet ”flodhest” henspeiler på de runde formene og den grå fargen.
A-191 var det opprinnelige nummeret på denne bussen, som ble registrert 29. desember 1936. Men i 1948 måtte den avgi det korte nummeret, og ble isteden hetende A-15991, hvilket bekreftes av et skilt inne i bussen. I 1957 var det slutt for alle busser av type B6, og to av dem ble da fraktet opp til Mesnali, der de skulle brukes til innkvartering for en leirskole, som ble innviet året etter. Etter bare noen få år ble det bygd vegger og tak rundt de to bussene, og ikke lenge etter ble den ene bussen fjernet. Huset var nå matsal, og den gjenværende bussen ble brukt som kjøkken.
Flere var interessert i å overta bussen, et lokalt museum, privatpersoner, det var ingen selvfølge at den skulle tilbake til Oslo. Men da vi i 2008 fikk høre at huset skulle rives og bussen fjernes, nølte vi ikke med å slå til. Prisen for bussen var rett og slett at vi rev huset rundt, og dermed fikk vi noe helt annet å gjøre enn våre normalt oppbyggelige aktiviteter. Bussen ble fraktet med lastebil til Vinterbro i november 2008.
Tilstanden til A-191 er svært god, tatt i betraktning at den er en 1936-modell som ikke før i 2008 ble et bevaringsobjekt. At den mangler motor og det ene forhjulet er ikke noe problem, slikt har vi på lager. Dører og stoler er også borte, og dessverre har noen kappet den en gang så flotte stjerten i hekken. Men alt i alt er den et svært godt emne til et restaureringsprosjekt, og det som mangler skal enkelt kunne erstattes.
Motor: Hall-Scott 130
Ytelse: 117 HK
Sitteplasser: 26
Ståplasser: 29Produksjon: 1936
Karosseri og chassis- ProdusentAS Strømmens Værkstedsikker
- Production placeNorge Akershus Lillestrøm Strømmensikker
Produksjon: 1936
Motor- ProdusentHall-Scott Motor Car Companysikker
- Production placeUSA California Alameda County, Berkeleysikker
Eierskap: 1936 - 1957
- Tidligere eier AS Oslo Sporveiersikker
Eierskap - Mesnali Leirskole: 1957 - 2008
Eierskap: 2008
- EierLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
References
- LitteraturreferanserSporveismuseet.no Lesedato 05.10.2021
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00070
- Part of collectionLTF gjenstandssamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedDecember 10, 2021
- Date updatedDecember 16, 2021
- DIMU-CODE0210211473585
- UUIDea9e1802-02ab-42c2-8b8b-7cb35c2976da
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».