History
-
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.
I 1955 ble begge bygd om slik at de fikk en stor vognkasse med god plass til dem som skulle være med, arbeidslag f.eks. Til ombyggingen brukte man muligens stenderverk og deler fra noen av de mange trafikkvognene som også ble bygd om på samme tid. Samtidig ble det for første gang montert skinnebremser, da vognene de trakk gjerne ikke hadde driftsbremser. Da Oslo Sporveier overtok banen i 1975 fikk lokene offisielt nye numre, 256 og 257, men ingen fjernet de gamle, og de ble omtalt som L1 og L2 helt til de ble utrangert i henholdsvis 1986 og 1988. LTF overtok da L2.
Motor: 548a
Ytelse: 2x70 kWProduksjon: 1918
Opprinnelig bygd i 1918- ProdusentSkabo Jernbanevognfabrik ASsikker
- Production placeNorge Oslo Oslo Oslosikker
Produksjon - Ombygging: 1955
Fabrikant ombygging- ProdusentAS Holmenkolbanensikker
- Production placeNorge Oslo Oslo Oslosikker
Produksjon - Produsent el-utstyr: 1955
- ProdusentWestinghouse Electric & Manufacturing Companysikker
- Production placeUSA Pennsylvania Pittsburghsikker
Eierskap: 1918 - 1975
- Tidligere eier AS Holmenkolbanensikker
Eierskap: 1975 - 1988
Kjørt på Holmenkolbanen- Tidligere eier AS Oslo Sporveiersikker
Eierskap: 1988
- EierLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
References
- LitteraturreferanserSporveismuseet.no Lesedato 07.10.2021
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00062
- Part of collectionLTF gjenstandssamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedDecember 3, 2021
- Date updatedDecember 3, 2021
- DIMU-CODE0210211464603
- UUID0b99e667-4a9e-4355-87dd-980955550265
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».