History
-
Ved tidligere gravearbeider har har det blitt funnet skjeletter der fjøset i Persvingelen står i dag. Det er derfor en mulighet at det har vært gravplass og kirke der tidligere.
Vingelen kirke- og skolemuseum ble grunnlagt i 1975 med det mål å samle og gjøre tilgjengelig gjenstander fra Trefoldighetskirka. Denne kirka sto i Vingelen fra 1653 til 1882, da den ble revet. Året etter ble det holdt auksjon. Bygningsdeler og ting fra kirka ble spredd rundt i bygda. Stoldører ble brukt i kalvebinger, alteret gjorde tjeneste som kjøkkenbenk og ytterdøra ønska velkommen inn i ei seterstue. Folks forhold til eldre ting og materialer var annerledes enn i dag.
Det har etter tradisjonen stått en stavkirke i Vingelen i middelalderen. I samlinga finnes et røkelseskar fra katolsk tid. Bøker er også samla inn, og utgivelsene strekker seg helt tilbake til 1500-tallet.
I skolesamlinga er det klasseromsmøbler, plansjer, undervisningsmodeller og bøker. Dette står utstilt i den gamle skola i Vingelen.
Annet: 2000
Beslaget ble funnet i forbindelse med graving av ny vannledning til fjøs. Det lå fire-fem meter øst for inngangspartiet til fjøset på 1-1 og 1/2 meters dyp.- FunnstedNorge Hedmark Tolga "Persjordet", Vingelen
Aksesjon: 2020 - 2021
- Giver/siste eierPersvingelen, Knut
Fotografering: December 1, 2021
- FotografJohaug, Erland
References
-
- LitteraturreferanserLarsen, Jan Henning. Del I. Funnene fra Vingelen. Bygdebok Vingelen Bind 2 Bygdehistorie. Side 28
License information
Metadata
- IdentifierVMT.00599
- Alternative name32/21 - Institusjonsintern katalog/liste (Tilvekstprotokoll)
- Part of collectionAnno Vingelen kirke- og skolemuseum
- Owner of collectionVingelen kirke- og skolemuseum
- InstitutionAnno Musea i Nord-Østerdalen
- Date publishedNovember 30, 2021
- Date updatedMarch 30, 2023
- DIMU-CODE0210211458299
- UUIDa5679529-0a0c-4aab-bea9-5aa48028066f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».