History
-
-
Skiltet ble antatt produsert i 1958. Geir Lund Hvoslef jobbet fra 1950 tallet som teknisk journalist og senere som redaktør for Kongelig Norsk Automobilklub (KNA). Geir fikk trolig tak i skiltet i 1958, og hadde det i sitt eie frem til han gikk bort i 2003. Skiltet ble gitt som gave til museet fra hans datter Berit Hvoslef Dahl den 22.09.2021.
Info om rally viking løpet fra 1958 hentet fra "https://sites.google.com/site/bilsporthistorie/1958"
1958 - RALLY VIKING:
Løpet hadde 120 deltagere fordelt på 5 startsteder. Første etappe hadde en lengde på 600 km med spesialprøve over Peer Gynt veien. Annen etappe var på 1000 km slik at det totalt ble 1600.
De som før start hadde fullført samtlige Rally Viking var Walter Schjølberg, Per Berg, Amund Bøhle og Sten Stensrud.
Vinneren av løpet, Arne Ingier, uttalte etterpå at det var på ”vidda” han kunne avgjøre årets løp. Noe han da også gjorde og seieren var like overlegen som den var fortjent. Selv om de møtte mye tåke over fjellet var de flere ganger oppe i hastigheter rundt 120-125 km/t. Tiden på etappen ble 22,20 og 6 prikker og 2. mann på etappen og totalt, Arve Andersen/Edvard Gjølberg fikk 17,1 prikk.
Årets løp hadde startsteder i Oslo, Karlstad, Trondheim, Kristiansand og Bergen.
En av favorittene var Leif Vold Johansen/Carl F. Karlan som startet fra Kristiansand men på en liten bro i Seljord møtte de en stasjonsvogn og sammenstøtet var uunngåelig. Alle kom uskadd fra uhellet, men lagets DKW var et sørgelig syn og de måtte bryte løpet umiddelbart.
Samlingspunktet var lagt til Gjøvik, der en overivrig lokal politimann hadde flyttet kontrollplassen bort fra torvet og følgelig laget litt forvirring i avstanden. De fleste deltagerne hadde forventet en hemmelig kontroll mellom Gjøvik og Fåvang, men arrangøren hadde i tillegg lagt inn enda en bare noen mil unna, noe flere av deltagerne ble lurt av.
Løpet var lagt opp med en snitthastighet på mellom 48 og 53 km/t. Langs løypa var det fullt av folk som ønsket seg litt ekstra futt og fart, og enkelte av deltagerne lot seg også friste til å gi på litt ekstra, noe som resulterte i ekstra prikkbelastning på hemmelige kontroller. En av de som ble ”lurt” var Gunnar Fadum/Christopher Wessel som pådro seg 6 prikker mellom de hemmelige kontrollene, noe som kostet en 5. plass i sammendraget. Andre som lot seg lure var så rutinerte førere som Erik Carlsson og Greta Molander.
Første spesialprøve var ”Peer Gynt”, der arrangøren hadde gitt deltagerne så romslig tid at flere kom igjennom uten prikkbelastning. De første vanskelige svingene var merket, men i en litt skummel felle mot slutten var det like før de svenske brødrene Skogh la bilen på taket. De var oppe på to hjul, men fikk bilen uskadd ned igjen. Like heldige var ikke Per og Carl Hammerich som måtte bryte løpet her.
Det var lagt inn en hvilepause på hotellene Golå og Wadahl, noe som ble betegnet som et pluss. Rett etter frokost bar det ut på spesialetappen ”Trolldansen”. Rett før mål var det en sleip bro, der spesielt Arne Ingier/Håkon Fløysvik imponerte på publikum det samme gjorde Erik Carlsson og Nils Fr. Grøndal. En annen som hadde fine mellomtider var Olav Gulbrandsen/Leif Frøyen i en Skoda. Rett før broa ble det imidlertid et voldsomt rabalder før det hele ble blikk stille. Laget hadde rulla Skoda’n tre ganger og kartleser Frøyen hadde ødelagt noen fingre i rundkastet. Lege kom raskt til stede og da begynte det hele å bli litt dramatisk. En fotograf dukket opp på åstedet og ville ha bilder, og kommanderte ved litt ublid dytting legen til å flytte seg så han skulle få tatt sine bilder. En av dem som tente på alle pluggene var herr Storm-Johansen, som etter episoden ble gitt kallenavnet ”Ingemar Storm-Johansson” etter den da kjente svenske bokseren. Det ble heldigvis ikke noe håndgemeng, men det var mange som mente at fotografen absolutt hadde fortjent en på trynet.
Videre utover lørdagen gikk løpet over noen av Norges fineste høyfjellsveier, over Grotli og ned til Geiranger opp Ørnefjellveien og ned Trollstigen til Åndalsnes, der det var en kort pause på byens beste hotell.
Løpet fortsatte mot Dombås, der regnværet gjorde etappen til litt av et mareritt.
Deretter begynte løpet igjen for alvor. Spesialprøve ”Vågå” var bratt og svingete de første kilometerne, og det var bare Max W. Riess i Alfa Romeo og Simon Engseth i Ford Zephyr Six som kom prikkfrie igjennom. Arne Ingier tok det litt med ro og fikk 2,5 prikker.
Neste prøve var ”Ringebu” der Ingier/Fløysvik igjen tok førsteplass med 8.1 prikker foran Nils Grøndal med 8,4, og et hav av tid til nestemann.
Prøven over ”Vidda” var preget av tett tåke, og førstemann ut, Nils Grøndal, kjørte feil i et veidele midtveis, der det angivelig skulle ha vært litt kluss med pilingen. Grøndal protesterte, men protesten ble ikke tatt til følge da den var kommet for sent. Hvordan resultatet ville ha blitt om Grøndal hadde kjørt riktig vet man ikke, men det ble i ettertid spekulert litt rundt hvordan fjorårsvinneren ville ha hevdet seg.
Erik Carlsson la lenge bra an, men levde nok en gang opp til navnet ”på taket”.
Resultater:
Nr 1). Arne Ingier/Håkon Fløysvik – Volvo PV, 2). Arve Andersen/Edward Gjølberg – Volvo PV, 3). Harry Bengtsson/Åge Righard – VW, 4). Armin Skotvedt/Thor Strandrud – Volvo PV 444, 5). Hans Ingier/Bjørn Gundersen – Volvo PV 444, 6). Lars Chrigstrøm/Görel Barckman – VW, 7). Gunnar Fadum/Christopher Wessel – DKW, 8). Carl Magnus Skogh/Rolf Skogh – Saab 93 B, 9). Rune Bäcklund/Helmer Broberg – Volvo PV 444, 10). Peter Harper/James H. Ray – Sunbeam Rapier, 11). Kjell Gudim/Jan Martinsen – Skoda 445, 12). Sune Sveden/Børje Sveden – Volvo PV 444, 13). Oscar Swahn/Gunnar Häggbom – Volvo PV 444, 14). Gunnar Callbo/Sigurd Høglund – Volvo PV 444, 15). Erik Berger/Lars Andersson – Fiat 1200, 16). Erik Hellum/Nils Hagen – DKW AU 1000, 17). Saga Andersson/Maiken Claesson – Saab 93 B, 18). Leiv Samsing/Haakon Isdahl – DKW, 19). Tjøstolv Aas/Bjarne Aagaard Strøm – Volvo PV, 20). Amund Bøhle/Ole Joh. Killingmoe – Volvo PV, 21). Juul Gulbrandsen/Sten Stensrud – Mercedes 190, 22). Ulf Strindlund/Fred Brolin – Alfa Romeo Giulietta, 23). Pat Moss/Ann Wisdom – Morris Minor 1000, 24). Gunnar Bengtsson/N.P. Elleman-Jacobsen – Volvo PV, 25). Ewy Rosqvist/Liff Struve – Volvo PV 444, 26). Helge Kristiansen/Even Halla – Ford Taunus 17M, 27). David Bärgman/Rune Stoltz – Volvo PV 444, 28). Tore Borg Norén/Ivar Tønnesen – Volvo Amazon, 29). Max W. Riess/Hans Wencher – Alfa Romeo Giulietta Ti, 30). Tord Ulleberg/Jon Ulleberg – VW, 31). B.A.T. Clarck/D.C.E. Johns – Riley 1,5, 32). Jens Jarl Jernes/Johan Solem – Saab 93B, 33). Ulrich Møller Halvorsen/Jan Kolstad – Volvo PV 444, 34). Haakon Wang/Rolf Prydz – Volvo PV 444, 35). Gunnar Andersson/Walter Karlsson – Volvo PV, 36). Evert Lundin/Kjelle Ehrmann – Saab 93B, 37). Alf Zachariassen/Fridjof Agner – Volvo PV, 38). Lars Egeberg/Knut Solberg – Sunbeam Rapier, 39). Carsten A. Johansson/Helge Mikkelsen – Sunbeam Rapier, 40). Arne T. Kopperud/P.J.C. Hughes – Ford Anglia, 41). Hans Jørgen Selmer/Lars Askersrud – Ford Taunus 17M, 42). Walter Schjølberg/Kåre Vestengen – Ford Zephyr, 43). Carl Jacob Schnitler/Carl Schnitler – Volvo PV 444, 44). Greta Molander/Helga Lundberg – Saab 93B, 45). Finn Kongsgaarden/Christian Offenberg – Volvo PV 444, 46). Karl G. Paulsen/Bjørn Froding – Renault Dauphine, 47). Arne Haug/Even Halseth – DKW, 48). Påvel Ringborg/Lennart Frodell – DKW, 49). C.C. Nørgaard Madsen/Bjørn Ulriksen – Vauxhall Velox, 50). Hasse Aigeltinger/Thor Trost-Nielsen – Opel Kaptein.
Turistklassen:
1). Finn J. Sørensen/Gunnar Jensen – Volvo PV, 2). Finn Søhol/Erik Steen – Peugeot 403, 3). Trygve Ingjær/Leif Larsson – Volvo PV, 4). Snorre Skolseg/Turid Skolseg – Opel Kaptein, 5). Jan Tingstad/Willy Paulsen – Volvo PV, 6). Hans N. Lysen/Leif Hagen – VW, 7). Kjell østvold/Harald Sveen – Vauxhall Velox, 7). Per Kr. Wilberg/Kai Hagen – Volvo PV 444, 9). Hans Sole/Tor Finstad – Hillman Minx, 10). Knut Rønning/Harlad Nissen Buhs – Peugeot 403, 11). Ragnar Kveinå/Svein Kveinå – Ford V8, 12). Finn Saugstad/Olav Fjeld – Ford Taunus 17M, 13). Knut Alf Karlsen/Gunnar Steen – VW og Odvar Hankø/Hans hauge – Volvo PV, 15). A. Smith-Christiansen/Ragnar Torp – Lloyd Alexander, 16). Gunnar Storløkken/Ragnar Nitschke – Opel Rekord, 17). Olaf Wefall/Amund Bjerkeseth – Skoda 440, 18). Rolf Billeth/Gunder William – Skoda 440, 19). Kåre Kolflåth/Per Harvold – Opel Kaptein, 20). Kåre Gundersen/Lage lagesen – VW, 21). Alf Johannessen/Anton Asbjørnsen – DKW, 22). Gotfred Heesch/Aase Heesch – MG A, 23). Odd H. Lauritzen/Fridtjof Tegner – Simca Monthlery, 24). Torkel Trønnes/Knut Bjørnsen – VW, 25). Bjarne Gulliksen/Gunnar Mandt – Volga M21D, 26). Håkon Tuff/Torstein Lie – Opel Rekord, 27). Harald Skogvang/Jæger Dokk – Peugeot 403, 28). Olav Torgersen/Will Bernt Samson – DKW F93, 29). Gunnar Johannessen/Finn Egil Johannessen – Volvo PV, 30). David Johansen/Finn Håkonsen – Mercedes 220, 31). Oluf Reed-Olsen/Hans Hasvold – Alfa Romeo Giulietta Sprint, 32). Øyvind Storm Ildahl/Tollef Enger – VW, 33). Per Korshavn/Jarle Larson – Ford Zephyr Six, 34). Birger Dagestad/Lars Dahle – Opel Rekord, 35). Kaare Nybø/Sverre Gofjeld – VW, 36). Ole Stærnes/Wilhelm Winsnes – VW.
Klasse 1: 1).Carl Magnus Skogh/Rolf Skogh – Saab 93, 2). Saga Andersson/Maikan Claesson – Saab 93B, 3). Jens jarl jernes/Johan Solem – Saab 93, 4). Evert Lundin/Bjarne Lundberg – Saab 93, 5). Greta Molander/Helga Lundberg – Saab 93, 6). Monica Kjerstadius/Margareta Holm – Saab 93, 7). Rolf Nullmeyer/Per Jesnes – Saab 93, 8). Tore Danbolt/Arnljot Øvsthus – Saab 93, 9). Svend Opstad/Carl Erik Borch – Saab 93, 10). Klaus Weikkela/Martti Poskiparta – Saab 93.
Klasse 2: 1). Gunnar Fadum/Christopher Wessel – DKW AU 1000, 2). Erik Hellum/Nils hagen – DKW, 3). Leiv samsing/Haakon Isdahl – DKW, 4). Pat Moss/Ann Wisdom – Morris Minor, 5). Karl G. Paulsen/Bjørn Froding – Renault Dauphine, 6). Arne haug/Even Halseth – DKW F91, 7). Påvel Ringborg/Lennart Frodell – DKW, 8). Tor Indseth/Henry Andersen – DKW, 9). Finn Huseby Kopperud/Sverre Ekorness – DKW, 10). Ove larsen/Martinius Larsen – DKW, 11). Kjell Solberg/Alfred Sjursen – DKW, 12). Nils Baashus-Jessen/Jan Baashus-Jessen – DKW.
Klasse 3: 1). Harry Bengtsson/Åke Righard – VW, 2). Lars Chrigstrøm/Gærel Barchman – VW, 3). Kjell Gudim/Jan Martinsen – Skoda 445, 4). Erik Berger/Lars Andersson – Fiat 1200, 5). Ulf Strindlund/Fred Brolin – Alfa Romeo Giulietta TI, 6). Max W. Riess/Hans Wencher – Alfa Romeo Giulietta TI, 7). Tord Ulleberg/Jon Ulleberg – VW, 8). Arne T. Kopperud/P.J.C. Hughes – Ford Anglia, 9). Nils Falk/K.E. Schlegel – Alfa Romeo Giulietta TI, 10). Odd A. Narverud/Kåre Johansen – Skoda 445, 11). Martin Halvorsen/Vincent Steen – VW, 12). Edgar haugen/Reidar Buran – VW, 13). Ivar Eikrem/Leif Nyborg – Alfa Romeo Giulietta TI.
Klasse 4: 1). Arne Ingier/Håkon Fløysvik – Volvo PV, 2). Arve Andersen/Edward Gjølberg – Volvo PV, 3). Armin Skotvedt/Thor Strandrud – Volvo PV, 4). Hans Ingier/Bjørn Gundersen – Volvo PV, 5). Rune backlund/Helmer Broberg – Volvo PV, 6). Peter Harper/James H. Ray – Sunbeam Rapier, 7). Sune Sveden/Børje Sveden – Volvo PV, 8). Oscar Swahn/Gunnar Häggbom – Volvo PV, 9). Gunnar Callbo/Sigurd Høglund – Volvo PV, 10). Tjøstolv Aas/Bjarne Aagaard Strøm – Volvo PV, 11). Amund Bøhle/Ole Johan Killingmo – Volvo PV, 12). Gunnar Bengtsson/N.P. Elleman-Jacobsen – Volvo PV, 13). Ewy Rosqvist/L. Struve – Volvo PV, 14). David Bergman/Rune Stoltz – Volvo PV, 15). Tore Borg Noren/Ivar Tønnesen – Volvo Amazon, 16). B.A.T. Clarck/D.C.E. Johns – Riley, 17). Ulrich Møller Halvorsen/Jan Kolstad – Volvo PV.
-
Produksjon - 1958 (Antatt av NVM.)
-
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-09483
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published September 25, 2021
- Date updated December 21, 2021
- DIMU-CODE 0210211344277
- UUID fe3391e4-3ac0-4176-8ce3-b36776a33f1a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».