• En messinghylse for tennladning/drivladningen for tennapparatet i en Torpedo. Denner er tyskprodusert. Messinghylsen har et lag nederst på sokkelen i keramikk.
    Photo: Arquebus krigshistorisk museum
  • En messinghylse for tennladning/drivladningen for tennapparatet i en Torpedo. Denner er tyskprodusert. Messinghylsen har et lag nederst på sokkelen i keramikk.
    Photo: Arquebus krigshistorisk museum
  • En messinghylse for tennladning/drivladningen for tennapparatet i en Torpedo. Denner er tyskprodusert. Messinghylsen har et lag nederst på sokkelen i keramikk.
    Photo: Arquebus krigshistorisk museum
  • En messinghylse for tennladning/drivladningen for tennapparatet i en Torpedo. Denner er tyskprodusert. Messinghylsen har et lag nederst på sokkelen i keramikk.
    Photo: Arquebus krigshistorisk museum
  • En messinghylse for tennladning/drivladningen for tennapparatet i en Torpedo. Denner er tyskprodusert. Messinghylsen har et lag nederst på sokkelen i keramikk.
    Photo: Arquebus krigshistorisk museum

Kardus

1 comment

  • Informasjonen her er feil... Dette er ingen kardus, men en tennpatron for varmeapparatet til T1 og T1 mod 1 torpedoer (patronen er produsert etter krigen, dog noenlunde identisk med de originale tennpatronene for Kriegsmarines G7a(TI) med undervarianter).

    T1 var norsk betegnelse på ekstysk G7a(TI) torpedo som ble tatt i bruk av Sjøforsvaret etter krigen, og T1 mod 1 var betegnelsen på T1 modifisert for fjernstyring via kabel, i bruk fra ca 1970 til utfasing i 2000.

    Tennpatronen aktiveres av en tennmekanisme med to tennåler som utløses av lufttrykk kort tid etter at torpedoen sktes ut av røret. Kruttladningen brenner med en kraftig flamme i 30-45 sekunder, slik at den antenner drivstoffet i varmeapparartet(opprinnelig dekalin, skiftet ut med parafin fra midten av 50-tallet).

    Varmeapparatet produserer damp som blandes med trykkluft til drivgass for maskinen. Når brennstoffet først er antent, opprettholdes forbrenningen i varmekammeret ved kontinuerlig forsyning av brennstoff fra en trykksatt brennstoffbeholder.

    Jeg er usikker på hva som menes med "keramikk" her, men det er mulig det henvises til bakelittskiven som er festet på undersiden av patronen. Denne skulle fjernes før lading, så i dette tilfellet har noen glemt dette da den ble anvendt.

    Mht informasjon om tidsperioder for produksjon og bruk, såer det også feil - ref ovenstående (torpedoen var i bruk til 2000, og patronene ble anskaffet fra produsent i Tyskland frem til i alle fall begynnelsen på 90-tallet).

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to