• Volkswagen  KdF 82 " Kübelwagen ". Lett personellkjøretøy med bakhjulstrekk.  Konstruert av Ferdinand Porsche på oppdrag av Hitler i 1940, basert på  VW Boble som kom i 1938. I alt ble det laget ca 55 000 " Kübelwagen ". Flere eksemplarer finnes fortsatt i Norge.

Fra Wikipedia:
Volkswagen Kübelwagen, var et lett militært kjøretøy designet av Ferdinand Porsche og bygget av Volkswagen under andre verdenskrig for bruk av det tyske militæret (både Wehrmacht og Waffen-SS). Basert tungt på Volkswagen Beetle, Type 62 var prototypen, men etter forbedringer kom produksjonen som Type 82.

Kübelwagen er en sammentrekning av Kübelsitzwagen, som betyr "bøtte-setebil", fordi alle tyske lette militære kjøretøyer som ikke hadde noen dører, var utstyrt med bøtteseter for å forhindre passasjerer i å falle ut. Karosseriet ble utviklet av Karosseriefabrikk N. Trutz i 1923. De første Porsche Type 62 testbilene hadde ingen dører og ble derfor utstyrt med bøtteseter som Kübelsitzwagen, som senere ble forkortet til Kübelwagen. Mercedes -Benz, Opel og Tatra bygde også Kübelsitzwagen.

Chassis og mekanikk ble bygget på Stadt des KdF-Wagens (omdøpt til Wolfsburg etter 1945), og karosseriet ble bygget av det amerikanske eide firmaet Ambi Budd Presswerke i Berlin. Kübelwagenens rolle som et lett militært kjøretøy gjorde den til det tyske tilsvaret til de alliertes Willys MB / Ford GP "Jeep" og GAZ-67.

Tekniske data : 
Motor : VW  Typ  1 , 4 - sylindret boksermotor på  985 ccm ,  ytelse er 24 hk ved 3000 omdreininger.
Girkasse : 4 gir manuell, differensial sperre
Bremser : mekaniske
Dekk dimensjon: 5  25 - 16
Akselavstand : 240 cm
    Photo: Forsvarets museer
  • Volkswagen  KdF 82 " Kübelwagen ". Lett personellkjøretøy med bakhjulstrekk.  Konstruert av Ferdinand Porsche på oppdrag av Hitler i 1940, basert på  VW Boble som kom i 1938. I alt ble det laget ca 55 000 " Kübelwagen ". Flere eksemplarer finnes fortsatt i Norge.

Fra Wikipedia:
Volkswagen Kübelwagen, var et lett militært kjøretøy designet av Ferdinand Porsche og bygget av Volkswagen under andre verdenskrig for bruk av det tyske militæret (både Wehrmacht og Waffen-SS). Basert tungt på Volkswagen Beetle, Type 62 var prototypen, men etter forbedringer kom produksjonen som Type 82.

Kübelwagen er en sammentrekning av Kübelsitzwagen, som betyr "bøtte-setebil", fordi alle tyske lette militære kjøretøyer som ikke hadde noen dører, var utstyrt med bøtteseter for å forhindre passasjerer i å falle ut. Karosseriet ble utviklet av Karosseriefabrikk N. Trutz i 1923. De første Porsche Type 62 testbilene hadde ingen dører og ble derfor utstyrt med bøtteseter som Kübelsitzwagen, som senere ble forkortet til Kübelwagen. Mercedes -Benz, Opel og Tatra bygde også Kübelsitzwagen.

Chassis og mekanikk ble bygget på Stadt des KdF-Wagens (omdøpt til Wolfsburg etter 1945), og karosseriet ble bygget av det amerikanske eide firmaet Ambi Budd Presswerke i Berlin. Kübelwagenens rolle som et lett militært kjøretøy gjorde den til det tyske tilsvaret til de alliertes Willys MB / Ford GP "Jeep" og GAZ-67.

Tekniske data : 
Motor : VW  Typ  1 , 4 - sylindret boksermotor på  985 ccm ,  ytelse er 24 hk ved 3000 omdreininger.
Girkasse : 4 gir manuell, differensial sperre
Bremser : mekaniske
Dekk dimensjon: 5  25 - 16
Akselavstand : 240 cm
    Photo: Forsvarets museer
  • Volkswagen  KdF 82 " Kübelwagen ". Lett personellkjøretøy med bakhjulstrekk.  Konstruert av Ferdinand Porsche på oppdrag av Hitler i 1940, basert på  VW Boble som kom i 1938. I alt ble det laget ca 55 000 " Kübelwagen ". Flere eksemplarer finnes fortsatt i Norge.

Fra Wikipedia:
Volkswagen Kübelwagen, var et lett militært kjøretøy designet av Ferdinand Porsche og bygget av Volkswagen under andre verdenskrig for bruk av det tyske militæret (både Wehrmacht og Waffen-SS). Basert tungt på Volkswagen Beetle, Type 62 var prototypen, men etter forbedringer kom produksjonen som Type 82.

Kübelwagen er en sammentrekning av Kübelsitzwagen, som betyr "bøtte-setebil", fordi alle tyske lette militære kjøretøyer som ikke hadde noen dører, var utstyrt med bøtteseter for å forhindre passasjerer i å falle ut. Karosseriet ble utviklet av Karosseriefabrikk N. Trutz i 1923. De første Porsche Type 62 testbilene hadde ingen dører og ble derfor utstyrt med bøtteseter som Kübelsitzwagen, som senere ble forkortet til Kübelwagen. Mercedes -Benz, Opel og Tatra bygde også Kübelsitzwagen.

Chassis og mekanikk ble bygget på Stadt des KdF-Wagens (omdøpt til Wolfsburg etter 1945), og karosseriet ble bygget av det amerikanske eide firmaet Ambi Budd Presswerke i Berlin. Kübelwagenens rolle som et lett militært kjøretøy gjorde den til det tyske tilsvaret til de alliertes Willys MB / Ford GP "Jeep" og GAZ-67.

Tekniske data : 
Motor : VW  Typ  1 , 4 - sylindret boksermotor på  985 ccm ,  ytelse er 24 hk ved 3000 omdreininger.
Girkasse : 4 gir manuell, differensial sperre
Bremser : mekaniske
Dekk dimensjon: 5  25 - 16
Akselavstand : 240 cm
    Photo: Forsvarets museer
  • Volkswagen  KdF 82 " Kübelwagen ". Lett personellkjøretøy med bakhjulstrekk.  Konstruert av Ferdinand Porsche på oppdrag av Hitler i 1940, basert på  VW Boble som kom i 1938. I alt ble det laget ca 55 000 " Kübelwagen ". Flere eksemplarer finnes fortsatt i Norge.

Fra Wikipedia:
Volkswagen Kübelwagen, var et lett militært kjøretøy designet av Ferdinand Porsche og bygget av Volkswagen under andre verdenskrig for bruk av det tyske militæret (både Wehrmacht og Waffen-SS). Basert tungt på Volkswagen Beetle, Type 62 var prototypen, men etter forbedringer kom produksjonen som Type 82.

Kübelwagen er en sammentrekning av Kübelsitzwagen, som betyr "bøtte-setebil", fordi alle tyske lette militære kjøretøyer som ikke hadde noen dører, var utstyrt med bøtteseter for å forhindre passasjerer i å falle ut. Karosseriet ble utviklet av Karosseriefabrikk N. Trutz i 1923. De første Porsche Type 62 testbilene hadde ingen dører og ble derfor utstyrt med bøtteseter som Kübelsitzwagen, som senere ble forkortet til Kübelwagen. Mercedes -Benz, Opel og Tatra bygde også Kübelsitzwagen.

Chassis og mekanikk ble bygget på Stadt des KdF-Wagens (omdøpt til Wolfsburg etter 1945), og karosseriet ble bygget av det amerikanske eide firmaet Ambi Budd Presswerke i Berlin. Kübelwagenens rolle som et lett militært kjøretøy gjorde den til det tyske tilsvaret til de alliertes Willys MB / Ford GP "Jeep" og GAZ-67.

Tekniske data : 
Motor : VW  Typ  1 , 4 - sylindret boksermotor på  985 ccm ,  ytelse er 24 hk ved 3000 omdreininger.
Girkasse : 4 gir manuell, differensial sperre
Bremser : mekaniske
Dekk dimensjon: 5  25 - 16
Akselavstand : 240 cm
    Photo: Forsvarets museer
  • Volkswagen  KdF 82 " Kübelwagen ". Lett personellkjøretøy med bakhjulstrekk.  Konstruert av Ferdinand Porsche på oppdrag av Hitler i 1940, basert på  VW Boble som kom i 1938. I alt ble det laget ca 55 000 " Kübelwagen ". Flere eksemplarer finnes fortsatt i Norge.

Fra Wikipedia:
Volkswagen Kübelwagen, var et lett militært kjøretøy designet av Ferdinand Porsche og bygget av Volkswagen under andre verdenskrig for bruk av det tyske militæret (både Wehrmacht og Waffen-SS). Basert tungt på Volkswagen Beetle, Type 62 var prototypen, men etter forbedringer kom produksjonen som Type 82.

Kübelwagen er en sammentrekning av Kübelsitzwagen, som betyr "bøtte-setebil", fordi alle tyske lette militære kjøretøyer som ikke hadde noen dører, var utstyrt med bøtteseter for å forhindre passasjerer i å falle ut. Karosseriet ble utviklet av Karosseriefabrikk N. Trutz i 1923. De første Porsche Type 62 testbilene hadde ingen dører og ble derfor utstyrt med bøtteseter som Kübelsitzwagen, som senere ble forkortet til Kübelwagen. Mercedes -Benz, Opel og Tatra bygde også Kübelsitzwagen.

Chassis og mekanikk ble bygget på Stadt des KdF-Wagens (omdøpt til Wolfsburg etter 1945), og karosseriet ble bygget av det amerikanske eide firmaet Ambi Budd Presswerke i Berlin. Kübelwagenens rolle som et lett militært kjøretøy gjorde den til det tyske tilsvaret til de alliertes Willys MB / Ford GP "Jeep" og GAZ-67.

Tekniske data : 
Motor : VW  Typ  1 , 4 - sylindret boksermotor på  985 ccm ,  ytelse er 24 hk ved 3000 omdreininger.
Girkasse : 4 gir manuell, differensial sperre
Bremser : mekaniske
Dekk dimensjon: 5  25 - 16
Akselavstand : 240 cm
    Photo: Forsvarets museer

Feltvogn

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to