• Kodak Stereo er et 35 mm stereokamera fra midten av 1950-tallet. Kameraet er designet av Arthur Hunt Crapsey, Jr (1919-1998)  for Eastman Kodak. Det er utstyrt med et vater i søkeren og to Kodak Anaston 35mm f:3.5 objektiver. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Kodak Stereo er et 35 mm stereokamera fra midten av 1950-tallet. Kameraet er designet av Arthur Hunt Crapsey, Jr (1919-1998)  for Eastman Kodak. Det er utstyrt med et vater i søkeren og to Kodak Anaston 35mm f:3.5 objektiver. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Kodak Stereo er et 35 mm stereokamera fra midten av 1950-tallet. Kameraet er designet av Arthur Hunt Crapsey, Jr (1919-1998)  for Eastman Kodak. Det er utstyrt med et vater i søkeren og to Kodak Anaston 35mm f:3.5 objektiver. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Kodak Stereo er et 35 mm stereokamera fra midten av 1950-tallet. Kameraet er designet av Arthur Hunt Crapsey, Jr (1919-1998)  for Eastman Kodak. Det er utstyrt med et vater i søkeren og to Kodak Anaston 35mm f:3.5 objektiver. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Kodak Stereo er et 35 mm stereokamera fra midten av 1950-tallet. Kameraet er designet av Arthur Hunt Crapsey, Jr (1919-1998)  for Eastman Kodak. Det er utstyrt med et vater i søkeren og to Kodak Anaston 35mm f:3.5 objektiver. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum

Kamera

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to