• Vefallsund II  lagt til ved fergkai og har bil og passasjerer om bord. Bilen er trolig den samme som på bilde NVM 00-F-37230, en Standard Eight, produsert (montert) på Den norske Automobilfabrikk, Kambo ved Moss, ca. 1955-1957.

Vefallsund II er en treferje.
Motoren er en dieseldrevet Fordson Major stasjonærmotor m/hekkaggregat, som yter ca 50 Hk.
Opprinnelig motor i ferja var en Harbomaster Fordson Major (Power), med en ytelse på 54 Hkl. Motoren gikk 8000 timer før den ble byttet med en som sitter i ferja nå, en maken type som yter 50 Hk.

Se gjendstandsnummer NVM 00-G-02310 for flere opplysninger om Vefallsund II.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Bilferja Vefallsund II bygd av ferjemannen Peder Karl Straume i Drangedal Telemark