• Annasif Døhlen (tidligere Anna Sofie Døhlen; født 23. juni 1930 i Stavanger, død 5. januar 2021); norsk billedhugger.
Her med en hjelper i Italia?

Anna Sofie Døhlen var datter av overlege Herman Døhlen (1902–91) og billedhugger Aimée Helen Collett Bang (1904–2002).  Hun gikk først ett år ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og tok så utdannelse ved Statens kunstakademi (1955–58), som elev av Per Palle Storm. Deretter studerte hun i 1959 ett år ved École Nationale des Beaux-Arts i Paris.

Døhlen debuterte på Høstutstillingen i 1956, med et kvinnehode i bronse, kalt «Synnøve». Siden dette har hun laget en rekke portrettbyster, bronserelieffer og skulpturer. Hun er kjent som representant for en «klassisk» linje, med figurative skulpturer. Kunstverkene har vekslet mellom en tradisjonell og en ekspresjonistisk framstilling. Statuen «Ikaros» (1965), som er plassert på Huk i Oslo, er laget i en ekspresjonistisk stil, mens «Mor og barn»-statuen (1976) på Dikemark sykehus er mer tradisjonell.

I 1976 vant Døhlen konkurransen om et skimonument i Holmenkollen. Hennes konkurransebidrag var en tolkning av kong Olav V på ski sammen med hunden «Troll». Statuen fikk navnet «Skiglede» og ble avduket av kong Olav selv i 1984. Statuen ble finansiert av privatpersoner og friluftsorganisasjoner og var en hyllest til kongen i anledning av 80-årsdagen året før. Oslo kommune er eier av statuen.

På vegne av kunstneren tok foreningen Billedkunst opphavsrett i Norge (BONO) i 2001 kontakt med firmaet Candy Design AS, for å få stoppet produksjonen av en liten statuett svært lik «Skiglede». Fotograf Finn Søhol hevdet på sin side at statuen var en kopi av et av hans avisbilder i VG i 1959. Døhlen nektet for at statuen var laget på bakgrunn av fotografiet. I 2006 vant Døhlen en rettssak mot Candy Design AS, som ble dømt for å ha plagiert statuen. Selskapet ble nektet å produsere, markedsføre og selge figuren. Det måtte betale 10 000 kroner i oppreisning til kunstneren samt saksomkostninger.

Døhlen laget også en rekke «Mor og barn»-grupper, minnesmerker og helfigurs barneportretter. Eksempelvis har verket «Søsken» fått plass i både Fredrikstad, Lillehammer og ved Bjerke videregående skole på Linderud i Oslo. I Todalen finnes verket «Vangsgutane». Annasif Døhlen er representert i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

1971: Morgenbladets pris, for bronseportrettet av maleren Håkon Bleken
    2003: Ingeborg og Per Palle Storms ærespris

Verker i utvalg

1960: Tre bronserelieffer i spisesalen til Norsk Hydro
    1961: «Nils Holgersson på gåsen», fontenefigur i bronse, fylkessykehuset i Kristiansund
    1967: «Ikaros», bronse, (liggende mann) oppstilt ved Huk på Bygdøy i Oslo i 1972
    1976: «Mor og barn», Dikemark sykehus
    1976: «Johan Scharffenberg», bronse, Botsfengselet i Oslo
    1977: Utsmykning til hallen i Oslo tinghus
    1979: «Søsken», fylkessykehuset i Lillehammer (samt statuer i Fredrikstad og på Linderud, Oslo)
    1984: «Skiglede», bronse, ved Holmenkollanleggene i Oslo
    1985: «Ivar Asbjørn Følling», bronse, plassert i parken ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Steinkjer
    1988: Portrettbyste av moren, billedhuggeren Aimée Døhlen, Kristiansund kunstforening
    1996: «Vangsgutane», Todalen, Møre
    1999: «Plankbærarn», Hommelvik i Sør-Trøndelag. -- Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Annasif Døhlen (tidligere Anna Sofie Døhlen; født 23. juni 1930 i Stavanger, død 5. januar 2021); norsk billedhugger. Her med en hjelper i Italia? Anna Sofie Døhlen var datter av...