• Kanonstilling på Flatset, vest for Stokmarknes.
    Photo: Danckwerts, Siegmund / Sør-Troms Museum

Kanonstilling på Flatset, vest for Stokmarknes.

• Dette er en britisk luftvernkanon:

Ordnance, Quickfire 3,7 inch Anti-Aircraft Gun (tre ulike versjoner var i bruk: Mk I, Mk II, Mk III).

Tyskerne overtok et batteri med funksjonelle kanoner i Harstad etter at kampene i Norge var over i 1940 (materiellet var overlatt de norske styrkene fra britene før de trakk seg ut).

Som med alt annet beutewaffe, fikk denne kanonen ny betegnelse i tysk tjeneste: 9,4 cm Flugabwehrkanone Vickers M39(e). Kanonene ble benyttet flere steder i Nord-Norge, bla på Trondenes, i Tromsø og Vardø. Et par kanoner ble brukt en periode på Flatneset ved Stokmarknes (hvor bildet er tatt), før de endte opp på Nonshaugen i Svolvær den siste delen av krigen (krysslavettene står fremdeles igjen i stillingene der).