• Bygging av Tromøybrua.
Beltelaster, brukt til masseforflytting etter sprengning. Skuffa er i bunnen av skjæringen.  Ikke lett i bratt terreng. Mange følger spent med.
Oppsynsmann Olav Nygård med hatt nederst til høyre.

(Informant 04.07.2020): Dette er en beltelaster. Bulldoser har høykammede belter og skjær,og flytter masse med skyv. Beltelasteren har finkammede belter og skuffe,og flytter masse med løft,og ved å laste på dumper eller lastebil.

Stedsnavn: Ekevalen/Krøgenes

Jf. bilder NVM 09-F-00331-00364 og NVM 09-F-00722-00744.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Bygging av Tromøybrua 1959-1961 - beltelaster brukt til masseforflytting etter sprengning

1 comment

• En liten detalj med stor betydning. Dette er ingen bulldoser,men en beltelaster. Buldoseren har høykammede belter og skjær,og flytter masse med skyv. Beltelasteren har finkammede belter og skuffe,og flytter masse med løft,og ved å laste på dumper eller lastebil.