• Hans Christian Bræin (født 6. januar 1948 i Oslo) er en norsk klarinettist, kammermusiker og professor.

Familiebakgrunn

Bræin tilhører en av Norges eldste musikerslekter med røtter i Fåberg i Gudbrandsdalen. Han er sønn av komponisten Edvard Fliflet Bræin og Karen Bræin som i en årrekke var sjefsekretær ved Den norske opera. Hans søster Anne er cellist i Kristiansand symfoniorkester, og hans datter Ditte Bræin er profesjonell sanger med ansettelse i Det norske solistkor ved siden av solistisk virksomhet.

Utdannelse og karrière

Hans Chr. Bræin valgte tidlig klarinetten som instrument og studerte med soloklarinettist Monica Riefling i Oslo og professor Tage Scharff ved Det kongelige danske musikkonservatorium i København.

I 1974 vant han prøvespillet om stillingen som alternerende soloklarinettist i Oslo Filharmoniske Orkester hvor han spilte fra 1974 til 1980 da han flyttet til Esbjerg og ble musiker i Esbjerg Ensemble. I 1990 kom han tilbake til Norge og ble knyttet til Norges musikkhøgskole som førsteamanuensis i klarinett og kammermusikk. I årene 1993–1995 var han også tilsatt som alternerende soloklarinettist i Oslo-Filharmonien, og han er den eneste soloblåseren i orkestrets historie som har vært ansatt i to tidsperioder med mange år mellom periodene. Han fikk senere opprykk til professor ved Norges musikkhøgskole hvor han var en høyt skattet ressurs til han fratrådte i 2013.

Bræin har i en årrekke vært soloklarinettist i det prosjektbaserte Det norske kammerorkester, og han har vært en meget aktiv solist og kammermusiker. Blant de mange plateinnspillinger nevnes hans kritikerroste innspilling av Johannes Brahms' samtlige verk for klarinett. Bræin har også spilt i Oslo-Filharmoniens Blåsesolister, Oslo Sinfonietta og Cikada ensemble.

Han har hatt stor betydning for utdanning av unge klarinettister i Norge. Mange utenlandske studenter har søkt studiet ved Norges musikkhøgskole nettopp for å få ham som lærer, og han er ofte dommer ved internasjonale klarinettkonkurranser som for eksempel Carl Nielsen-konkurransen i Odense.  --

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Hans Christian Bræin (født 6. januar 1948 i Oslo) er en norsk klarinettist, kammermusiker og professor. Familiebakgrunn Bræin tilhører en av Norges eldste musikerslekter med røtt...