Etter en kort og intensiv anleggsperiode, ble flyplassen på Røros åpnet 19. juli 1957. Braathens SAFE trafikkerte flyplassen sommersesongene 1957 – 1958, på ruta mellom Oslo – Tron ...
Etter en kort og intensiv anleggsperiode, ble flyplassen på Røros åpnet 19. juli 1957. Braathens SAFE trafikkerte flyplassen sommersesongene 1957 – 1958, på ruta mellom Oslo – Trondheim (Lade). Da selskapet året etter tok i bruk F-27 Fokker Friendship, ble flyplassen på Røros for liten. Flyruta ble siden tatt opp igjen i 1963, da rullebanen hadde blitt utvidet og asfaltert og et nytt ILS-anlegg hadde blitt installert. Braathens SAFE var operatør på flyplassen helt fram til 2001. Siden har flyrutene blitt driftet av en rekke ulike flyselskap.
Harry Bakos ble født i Os i Østerdalen i 1932. Deler av førstegangstjenesten ble avtjent ved den militære sjøflyhavna i Hommelvik i 1953 - 1954. I tiden mellom 1954 - 1957 var han ansatt ved den sivile sjøflyhavna i Hommelvik. Arbeidet var sesongbasert og ble kombinert med gardsarbeid i hjemmekommunen vinterstid. I 1966 ble Bakos ansatt som trafikkassistent for Braathens SAFE på Røros og i 1968 ble han stasjonssjef samme sted. Braathens SAFE åpnet reisebyrå på Røros med stasjonssjefen som bestyrer i 1972. Harry Bakos gikk av som stasjonssjef i 1996.
1 comment
Eirik, December 5, 2022
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».