• Gjervoldsøy bro er en fagverksbro i jern som forbinder Gjervoldsøy med Rossøya.
Bilde av Gjervoldsøy bru Nr. 1.  Klikk på pilen til høyre som viser brua fra siden.

Broa er den ene av to halvparter av gamle Vippa bro, Norges første fagverksbro i jern (oppført i 1879), som ble tatt av en storflom i 1892. Broen ble ødelagt, men restene ble berget opp fra elva. Spennet på den gamle Vippa bru ble plassert som bro mellom fastlandet og Rossøya. Lokalt bærer broa også navnet «Mosebro», oppkalt etter Moses som også ble reddet ut av en elv. I 1948 ble den broa flyttet igjen, denne gang litt lenger sør, over seksmannstrømmen mellom Rossøya og Gjervoldsøy, hvor den står fremdeles (2012). Broa erstattet da den gamle Gjervoldsøy bro, en smal bjelkebro i jern fra 1905. Wikipedia.

Som det framgår av teksten var dette opprinnelig en del av Vippa bru som ble ødelagt av flom. Dette ene spennet fra Vippa bru ble gjenbrukt først på Rossøya, senere på Gjervoldsøy rett i nabolaget for Vippa bru:
1.	Vippa bru
2.	1. plassering mellom Rossøya og fastlandet (ikke lenger en øy)
3.	Dagens plassering av fagverksbrua (Gjervoldsøy bru nr 1)
4.	Gjervoldsøy bru nr 2, bjelkebru
Informant: Harald Tallaksen

Gjervoldsøy Nr. 1 ble bygd 1950. Fagverksbru,  m/buet overgurt med lengde på 25,50 meter.
Gjervoldsøy Nr. 2 ble bygd 1951. Bjelkebru, valsede bjelker med lengde på 10,00 meter.
Kilde: Statens vegvesen sitt bruregister "Brutus."
    Photo: Dannevig, Birger / Norsk vegmuseum

1.	Vippa bru
2.	1. plassering mellom Rossøya og fastlandet (ikke lenger en øy)
3.	Dagens plassering av fagverksbrua (Gjervoldsøy bru nr 1)
4.	Gjervoldsøy bru nr 2, bjelkebru
Informant: Harald Tallaksen

Kilde: Statens vegvesen sitt bruregister "Brutus."
    Photo: Dannevig, Birger / Norsk vegmuseum

Gjervoldsøy bru i Aust-Agder