• Dáid visttiid gohčodedje Nissenhyhttán, ja ledje Beargga buvdda lahka Márkannjárggas. Daid atne olgovistin dahje lagerin. Gurut bealde láibbohat. Muorraráhkkanus gurut bealde lei lossa biergokássaid loktema várás, gitta 400 kilosaš biergokássaid.

Bygningene ble kalt Nissenhytter eller Nissenbrakker, og var i nærheten av Bergs forretning på Márkannjárga. De ble brukt som uthus eller lagerbygg. Huset til venstre var bakeriet. Stativet i venstre billedkant var en slags heisanretning brukt til å løfte tunge kolli med, opptil 400 kilos kjøttkasser.

Ny informasjon: De som bodde i nærheten av Nissenbrakkene kalte det for "pakkhusene til Berghs-forretning". De slaktet rein på gårdsplassen foran husene. Skrottene ble så hengt i pakkhuset og så ble kjøttet partert etterhvert og sendt sørover når føret tillot det (barmarksesongen/høsten/vinteren). Denne informasjonen ble gitt av Alf Isaksen 5/7-2020.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Dáid visttiid gohčodedje Nissenhyhttán, ja ledje Beargga buvdda lahka Márkannjárggas. Daid atne olgovistin dahje lagerin. Gurut bealde láibbohat. Muorraráhkkanus gurut bealde lei l...