• Skuronn på gården Lie, Østre Toten, ca. 1954. Det foregår hesjing av havrelo. Personene er fra venstre: Nils Sæther, Gunnar Olsrud, Johannes Holland, Liv Glemmestad, Oskar Tangen, Per Lie (bak, med alpelue, delvis skjult), Nils Slaatsveen, Tor Heksum, Torbjørn Evensen.
Vi ser enden av hesja som er støttet opp med en skråstaur som var festet med ståltråd. For å hindre at ytterste stokken på hesja løftet seg pga. trykket, satte man på skråstaur. I forgrunnen ser vi kornband. Noen bar disse bort til hesja, og andre la de opp på hesja. Hesja består av staur med ståltråde imellom.
    Photo: Lie, Anners / Mjøsmuseet

Skuronn på gården Lie, Østre Toten, ca. 1954. Det foregår hesjing av havrelo. Personene er fra venstre: Nils Sæther, Gunnar Olsrud, Johannes Holland, Liv Glemmestad, Oskar Tangen, ...