• Raskjegler som rassikringstiltak ved europaveg 136 i Skorgedalen i Vestnes kommune, trolig bygd rundt 1980.

(Kilde: Merking skrevet bak på bilde, samt informasjon fra pensjonerte ansatte i Statens vegvesen.)

På slutten av 1970-tallet ble de første sikringstiltakene i Norge bygd med (bremse)kjegler i Romsdalen. Det viste seg at kjeglene stanset ca 30-40% av de skredene som tidligere sperret vegen. I tillegg holdt kjeglene igjen vesentlige skredmasser slik at det ble mindre snø i vegen enn før kjeglene ble bygd.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/199, skrevet av Ivar Hol.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum