• Steinras 18. september 1986 kl. 0700 på Europaveg 69 i Mongeura ved Skiri i Romsdalen.

Utrasingen var på et par tusen kubikk, og veg og jernbane fikk stygg medfart. Enkeltblokker var store som hus - opptil flere hundre kubikk. 200 meter av europavegen ble rammet.

Vegdekket ble helt ødelagt, men på mindre enn ti timer greide vegmester Sæter og hans folk å rydde. Steinblokkene ble sprengt bort og vegen ble "rekonstruert" med grusing og høvling. Etter 14 dager var strekningen asfaltert, og ytterligere en uke senere var 220 meter nytt rekkverk og oppmerking på plass.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 4/1986.)
    Photo: Lindstad, Terje / Norsk vegmuseum

Steinras 18. september 1986 på Europaveg 69 i Mongeura ved Skiri i Romsdalen