• Siste ordinære ferjeturen med b/f "Mardøla" i forbindelse med markering av at vegen mellom Øverås og Eikesdalen langs Eikesdalsvatnet var ferdig, fredag 16. november 1990.

I bakgrunner "Hoemsetra", en nedlagt gård på vestsiden av Eikesdalsvatnet. Ved vatnet ser en 3 kaier som var beregnet for forskjellig vannstand. Til venstre for middels vannstand, i midten for lav vannstand og til høgre for høg vannstand.

Fredag 16. november 1990 gikk b/f Mardøla sin siste tur som bilferje. Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) og Nesset kommune markerte at Eikesdalsvegen var klar til å bli tatt i bruk. Det som skulle ha vært en enkel fest for mannskap og bygdefolk ble imidlertid et kjempe-arrangement.

Eikesdalsvegen ble behørig feiret med både fylkesmann og fylkesordfører til stede. Vegfesten startet ombord på "Mardøla" som gikk fra Øverås til Eikesdalen, og var innom både Vike og Hoem på turen. Festen fortsatte på grendehuset i Eikesdalen til langt utover kvelden. Tilbake ble det busstur i bekmørke så ingen fikk sett noe av nyvegen.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin «Veg og Virke» nr. 4/1990, skrevet av Odd Williamsen, og informasjon fra pensjonerte ansatte i Statens vegvesen i Møre og Romsdal.)
    Photo: Williamsen, Odd / Norsk vegmuseum