• B/f "Mardøla" liggende ved Øverås ferjekai i nordenden av Eikesdalsvatnet.

I 1974 ble ei av MRF sine mindre ferjer, b/f "Volda" fraktet opp i vatnet istedenfor å bygge ei ny ferje på stedet. En flytekran løftet den ca 90 tonn tunge ferja opp på en 72-hjuls tilhenger som ble dratt av ei trekkvogn de 6 km lange vegen fra Nauste i Eresfjorden til Øverås ved vatnet. Ferja fikk navnet b/f "Mardøla" og hadde plass til 10 biler

Ferga gikk på Eikesdalsvatnet fra 1974 til vegen langs vatnet åpnet 16. november 1990.  Ferja ble overtatt av et nystiftet privat selskap, som etter en del ombygninger bruker båten til å frakta turister på vatnet om sommeren. Om vinteren opererer den som beredskapsferje for de som bor i Eikesdalen, når ras stenger vegen langs vatnet.

(Kilder: «Om samferdsel i Møre og Romsdal. Del I: Som skyttel i vev», forfatter Ragnar Ulstein m.fl. og informasjon fra pensjonerte ansatte i Statens vegvesen i Møre og Romsdal.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

B/f "Mardøla" liggende ved Øverås ferjekai i nordenden av Eikesdalsvatnet