• Den 22. august 1945 kom kong Haakon VII på besøk til Haugesund. På fotoet vises Kong Haakon VII i bilkortesje i "kongebilen" sammen med ordfører Christian Haaland gjennom Haraldsgata. Gaten er meget overfylt av fremmøtte haugalandinger, så politikonstablene må jobbe for å gi rom for bilene gjennom Haraldsgata. På sidene fremme for "kongebilen" er det to menn fra politistyrkene på vakt på motorsykkel. På høyre side ser vi "Simon Eileraas" på en av bygningene.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

Den 22. august 1945 kom kong Haakon VII på besøk til Haugesund. På fotoet vises Kong Haakon VII i bilkortesje i "kongebilen" sammen med ordfører Christian Haaland gjennom Haraldsga...

1 comment

• Kongebilen er en Studebaker 1937-modell med spesialkarosseri, se INVENTARNR. MHB-F.014394