• Ingen mennesker kom til skade, men kulturhistoriske og antikvariske verdier for millioner gikk tapt da hovedgården og tre andre hus på Brattværet ble lagt i aske natt til søndag 13. august 1978. Gården var eid av Åsta og Henning Talleraas, var bygd i 1870 og var Nordmøres største trebygning. Den inneholdt 22 rom, som alle var fullt møblerte. Redningsarbeidet ble ledet av Ole Talleraas, født og oppvokst i hovedgården. Ilden spredte seg til flere hus, og brannmannskapene konsentrerte seg om å redde disse. Tre brannsprøyter var i aksjon. Gnistregn og økende vind gjorde at en lyngøy en kilometer unna ble antent. Denne brannen fikk rase uhindret gjennom natten og slukket i løpet av søndagen.  -- Storbrannen på Brattværet, høsten 1978. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Ingen mennesker kom til skade, men kulturhistoriske og antikvariske verdier for millioner gikk tapt da hovedgården og tre andre hus på Brattværet ble lagt i aske natt til søndag 13...