Postbil (Chevrolet) med landpostbud Odin Albert Jensen Rønning ved rattet.

• Postruta og transportmidlene.

Postruta til landpostbud Odin Albert Jensen Rønning, 1889 – 1976, dekket strekningen fra grenda Asserøya via grenda Teksdal direkte til postkontoret i Lysøysundet. Retur fra Lysøysundet gikk via grendene Rømmen, Olden og Teksdal tilbake til grenda Asserøya. Postbilen CHEVROLET 1927-modell ble brukt til 1956. Da kjøpte Odin ny bil, en liten grå varebil av britisk fabrikat, en Ford Thames type 300E, med registrerings-nummer U-24343.

Bilen har kjettinger på bakhjula, det fantes ikke vinterdekk den gangen, og det var mange bratte bakker og det kunne være mye snø. Grusveger i teleløsningen (da isen gikk ut av vegen) gjorde vegen veldig gjørmete og uframkommelig med bil, og teleløsning kunne det være flere ganger på kysten når været vekslet mellom frostperioder og mildvær. Odin har brukt sykkel, hest og vogn/sulky, og når det ble for mye snø til bilen ble det brukt hest og slede, noen dager ski. Odins kone Lina Johanna, 1890-1977, tok seg av gårdsdriften mens Odin var postmann.

• Poststempel Assurøy, Asserøy og Lysøysundet mfl i Stempelkatalogen
    Bjugn12.pdf (nordenfjeldskefilateli.com)

• Stempelkatalog, Assurøy poståpneri. Jøssund herred. Trondheim. Sør-Trøndelag fylke. - Norges Postmuseum / DigitaltMuseum
  • Etter at Jøssund bru ble åpnet i 1907 ble postruta delt mellom Vestre og Østre del av Asserøy skolekrets med adresse Vallersund for Vestre del og adresse Lysøysund for Østre del.
    Da postombæringa ble opprettet var Søren Steen (1833-1925) landpostbud helt til Odin Albert Jensen Rønning (1889-1976) overtok. Kilde: Sundseth bok 2: Sundseth, Alf: Gårdshistorie for østre del av tidligere Asserøy skolekrets og Teksdal omfattende gårdene Teksdal og Asserøy i Bjugn kommune for tida 1875 –1940 2.opplag, side75.
    I dagitalarkivet.no er det flere treff på Søren Andreas Jensen Steen (f.1833, i Jøssund herred).
    I folketellingen for året 1900 står Søren Steen som «Kaarmand og Postfører». (67 år).
    I folketellingen året 1920 står Søren Steen som «Føderaa, pensjon, fhv landpostbud, fhv gaardbruker». (87 år).

• Søren Andreas Jensen Steen (1833-1925) og Odin Albert Jensen Rønning (1889-1976) var i familie. Odins farmor het Elen Alette Johansdatter Steen (1840-1916), hun ble året 1862 gift med skipper Bernhardus Rønning.
    Familienavnet Steen kan p.t. spores tilbake til, ja nettopp, en annen Søren Steen født 1666, og denne Søren Steen var løytnant og hyttmester ved Meldalen gruver / Løkken Verk. (Mer om slekten i MyHeritage, Mehus Web Site).