• "Moldefergen" med tyske soldater ombord som vakter. Bildet er tatt av Kåre Sølsnes i 1941/42, formentlig ved gamle Sølsnes ferjekai som lå på Laberget noen få hundre meter lenger ut enn dagens fergekai.

I okkupasjonsåra var det vanlig at ferjene  hadde slik "tilleggs-bemanning" om bord. Dei tyske soldatene budde like ved ferjeleia. Kåre Sølsnes var skipper på "Moldefergen", med Gustav Sandøy som avløser ei kort tid. Det er sistnemde vi skimter i styrhusdøra.

(Kilde: Boka "Om samferdsel i Møre og Romsdal", Del I: Som skyttel i vev", forfatter: Ragnar Ulstein m.fl.)

Bilen som står på ferja er en engelskprodusert Ford med kjennemerke A-11536.

(Informant vedørende biltype er Ivar E. Stav.)
    Photo: Sølsnes, Kåre / Norsk vegmuseum

"Moldefergen" med tyske soldater ombord som vakter 1941/42 formentlig på gamle Sølsnes ferjekai på Laberget.

• Bilen er en engelskprodusert Ford.