• Enden av landingsvoren  på Hellesylt i Stranda kommune sett mot vest, slik den så ut i 1981. Bildet viser også litt av den nederste brua på Hellesylt

Under foto, på papir, er det skrevet: "Dette er enden av landingsvòren på Hellesylt slik han no er - sett mot vest. Biletet syner og litt av nedste brua på Hellesylt (Hellesylt bro)."

I 1830 ble den første landingsvòren bygd i Hellesylt. Den ble i 1850 flyttet fordi en ved fjøre sjø eller ved en stor elveflom ikke komme inn til vòren. I 1959 overtok den gang Synnylven kommune ansvaret for vòren fra fylkeskommunen.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt magasin "Veg og Virke" nr. 2/1981, artikkel "Landingsvòr skyssiftet Hellesylt. Forfatter: Bjarne Rekdal).

Brua som ble bygget i 1902 er ei steinhvelvbru med overmur og har en total lengde på 34 meter og er 4,5 meter bred. Den har 3 hvelv/spenn på 11 meter.

(Kilde: Statens vegvesen sitt bruregister "Brutus").
    Photo: Kirkhorn / Norsk vegmuseum

Enden av landingsvoren på Hellesylt i Stranda kommune sett mot vest og litt av den nederste brua på Hellesylt