• Rundebrua mellom øyene Remøy og Runde på fylkesvei 18 i Herøy kommune i Møre og Romsdal.

For en kostnad på ca 58 millioner kroner og etter 4 års anleggstid, ble veger bygd, tunnel slått, sund gjenfylt og bru bygd for å binde øya Runde sammen med de andre øyene i Herøy kommune. Den offisielle åpningen var 5. mars 1982 kl. 12:00.
(Kilder: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt magasin "Veg og Virke" nr. 5/1981og nr. 2/1982.)

Brua er ei Frittfrembygg-bru, med vertikale vegger bygd i spennbetong. Brua er 428 meter lang, 5, 24 meter bred og har 9 spenn hvor det lengste er 118 meter.
(Kilde: Statens vegvesen sitt bruregister "Brutus".)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum