• Bomstasjonen på Nautøya i forbindelse med veg- og brusambandet på riksveg 654 mellom Gurskøya og Leinøys i Herøy MR.

Bomstasjonen lå sør for Jensholmen ved avkjørselen til Herøy gård. Det medførte at trafikk til gården også skulle betale. Bomstasjonen stod fra september 1976 til desember 1988.

Prosjektet på ca 2 450 meter, inneholdt bl.a. Herøybrua (543 meter) mellom Røyra og Blankholmen, 700 meter fylling i sjø, 5 – 30 meter djupt, Blankholmen – Jensholmen og Nautøya – Staken, samt Stokksundbrua (230 meter).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum