• Byggingen av veg- og brusambandet på riksveg 654 mellom Gurskøya og Leinøya i Herøy i Møre og Romsdal.

Byggingen av Herøybrua fra Blankholmen til Røyra på Leinøya.  Bygging av brupilar. I bakgrunn ser en brua med brukasse.

Herøybrua ble påbegynt i 1974 og er ei Frittfrembygg-bru i spennbetong, har 10 spenn med hovedspenn på 170 meter. Brua er 544 meter lang, 8,90 meter bred og har en kjørebane på 7, 0 meter og en 0,7 meter bred gangbane. Seilløpet i hovedspennet har fri høyde på 30 meter og er 75 meter bredt. Hurtigruten bruker bl.a. dette seilløpet. Arbeidet med brua ble utført av entreprenørfirmaet H. Eeg-Henriksen A/S. Da brua ble bygd var den fylkets lengste og fikk Norges lengste spenn bygd etter fritframbyggsystemet.

Brua ble åpnet 4. september 1976 av Hans Majestet Kong Olav V.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Byggingen Herøybrua på riksveg 654 mellom Blankholmen og Røyra på Leinøya i Herøy MR