• Oppstart av ny Langøybru på fylkesvei 251 fra Henda via Kryssholmen til Langøya på ytre Averøy. I bakgrunnen den gamle brua som ble bygd i 1967, men ble revet i 2000.

På bildet ser vi fra venstre: ukjent, Jørn Arve Hasselø, Malvin Ness, Per Austnes, prosjektleder Per Åge Brevik og ukjent (han med kikkerten).
(Informant: Svein Solbjørg.)

Vegsjef i Møre og Romsdal i perioden 1995 - 2002, Karl Melby, ble på sin første arbeidsdag invitert til et folkemøte på Langøya. Folk var opptatt av utbedringer på fylkesvegnettet. Ikke minst bruene var en flaskehals for et aktivt næringsliv. Dette møtet gav støtet til ny Langøybru.
(Kilde: Veg og Virke nr.1/2002).

Arbeidet med den nye Langøybrua tok til i oktober 1998 og åpnet for trafikk 5. februar 2000. Brua var 243 meter lang, og er i stålkassebru, sett sammen av 5 stålelementer på til sammen 440 tonn. Søyler og dekke er i betong. Brua har to kjørebaner på til sammen 5,5 meter og et 2,0 meter bredt fortau. Brua hadde en totalkostnad på 40 millioner kroner, inklusiv rivning av den gamle brua.
(Kilde: Veg og Virke nr. 1/2000. Artikkelforfatter: Reidun Øverland)
    Photo: Øverland, Reidun / Norsk vegmuseum