• Den gamle Langøybrua på fylkesvei 251 fra Henda via Kryssholmen til Langøya på ytre Averøy.  Brua var den første av i alt 5 bruer som ble bygd på 1960-170 tallet, for å bedre kommunikasjonen på ytre Averøy.

Byggingen startet opp i 1966 og brua åpnet sommeren 1967. Brua ble bygd av entreprenør M. Kristiseter, Åndalsnes, og var 252 meter lang og 4,5 meter bredt inkludert 2 fortau á 0,75 meter. Må midten var en bredere møteplass, og fri høgde var på 16 meter over det 21 meter brede seilløpet.
(Kilde: Veg og Virke nr. 3/1972. Forfatter: Ukjent).

Brua ble i 2000 erstattet med ny bru og den gamle brua ble revet samme år.
(Informant: Svein Solbjørg).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum