• Fartøyskipper Andreas Bernhardusen Rønning med hesten foran gården sin Eidet, Asserøya
    Photo: Museet kystens arv

Fosen bildearkiv eies av Bjugn Bygdatunlag, Mølnargården

• Dette er Andreas Bernhardusen Rønning f. 30.12.1875 og d.21.01.1966.

Fartøyskipper Andreas Bernhardusen Rønning, var også gårdbruker på gården Eidet i Asserøya. Her står han foran sine egne hus ved hovedveien som vi ser her på bildet (vegen mellom Lysøysundet og Vallersund). Gården Eidet i Asserøya ligger ved veikrysset der hvor Asserøyveien tar av fra denne hovedvegen. Husene og veiene er på samme plass i dag. Fotografen står her med ryggen mot gammelstua, Bernhardusstua som derved ikke vises på dette bildet.

Men på et annet bilde (publisert her i digitaltmuseum) tatt i motsatt retning ser vi både gården og gammelstua, Bernhardusstua. Søk «Gården Eidet, Jøssund» eller «bjbf.002050» eller bruk lenken: Gården Eidet, Jøssund - Museet kystens arv / DigitaltMuseum (Det er skrevet mye om familien i kommentarfeltet).

• Andreas sine foreldre var jekteskipper Bernhardus Johannessen Rønning f.1836 i Leksvik og Elen Alette Johansdatter Steen født 29.01.1840 i Asserøya, foreldrene ble gift 16.07.1862 og Andreas hadde mange søsken.
  • Andreas er ektemannen til Susanne Margrete Rønning (kallenavn Grete). Andreas Rønning og Susanne Margrete ble gift 21/9-1903 og flytta inn i nystua som sto ferdig i 1904.
    Susanne Margrete Rønning (kallenavn Grete) het som pike Susanne Margrete Hansdatter Elvebakk (f. 18.03.1876 og d. 19.07.1958).
    Andreas og «Grete» Rønning fikk to barn, Borghild Margot Rønning f.06.02.1911 og Jens Adolf Andreasen Rønning f. 25.10.1904.

• Det er et flott bilde av Susanna Margrethe (Grethe Rønning) og kua i bildeboka «Det var en gang» side 84, utgitt i 1999, Bjugn Bygdatun, Hans Borgfjord. Fotograf Aksel Adserø.
    Søk: «Grethe Rønning med kua», eller søk: «bjbf.005963» eller bruk lenken: Grethe Rønning med kua, Asserøya, Jøssund - Museet kystens arv / DigitaltMuseum