• Da Lars Dahl slo seg ned i Molde kjøpte han en eldre bygård. Den rev han i 1802 og bygde et nytt stort våningshus som stod fren til 1940. Det er denne bygningen vi ser på bilde..Amtmann Leths hus (Latinskolens gård 1832-1865)..Den første skolebygningen i Molde, tidligere Lars Dahls, senere amtmann Leths hus..Bjørnstjerne Bjørnson gikk på skole her..Utsalg for Dahll`s gartneri holdt til i kjelleren..Overrettssakfører Odd Lassen holder til nærmest i første etasje. På porten ser vi en plakat hvor det står «Fotball. Andora Star-Molde f.k..Andora Star er et skip som ankom Molde 18. juni 1931 klokken 15.00 og lå til kl 00.00. Molde vant 4-2. Bilde er derfor tatt i tiden rundt 18.06.1931. 1931.
    Photo: Kirkhorn / Romsdalsmuseet

Da Lars Dahl slo seg ned i Molde kjøpte han en eldre bygård. Den rev han i 1802 og bygde et nytt stort våningshus som stod fren til 1940. Det er denne bygningen vi ser på bilde..Am...