• Den gamle Tjønnøybrua (Kjønnøybrua) på fylkesvei 251 mellom Tjønnøya og Langbakken på ytre Averøy, med fundamentering av nybrua.

Firmaet Christie & Opsahl fikk i februar 1969 kontrakten på bygginga av brua over Reksunden frem til Kjønnøya (Tjønnøya), Brua hadde en total lengde på 288 meter og total bredde på 4,25 meter, inkludert 0,75 meter fortau på en side. På midten hadde brua møteplass over det 40 meter brede og 16 meter høye seilløpet.
(Kilde: Veg og Virke nr. 3/1972. Forfatter: Ukjent)

Brua ble åpnet 19.09.1970 og erstattet av ny bru i 2003. Den gamle brua ble revet i 2004.
(Informant: Svein Solbjørg).

Nybrua ble bygd i 2002-2003  og er ei Frittfrembygg-bru, vertikale vegger, bygd i spennbetong og er 270 meter lang.
(Kilde: Bruregisteret "Brutus").
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum