History
-
-
Den 6,7 km lange strekningen mellom Seljeneset og Visettunnelen på riksveg 650 mellom Stordal og Ørskog langs Storfjorden var utsatt for steinsprang og isnedfall.
Rassikring av denne vegstrekningen var en prioritert oppgave både for politikere og næringslivet i kommunen.
I slutten av mars 1996 startet første del av arbeidet med en parsell på 4,1 km mellom Seljeneset og Dyrkorn. Av dette var ca. 3 500 meter tunnel (Stordalstunnelen) og 70 meter bruer. Samlet kostnader var ca. 117 mill. kroner, og ble finansiert ved hjelp av ekstraordinære statlige midler (25 mill.) og ordinære løyvinger.
Anleggsleder i Statens Vegvesen var Kristen Leganger. Totalt 20 personer var engasjert fra vegvesenet sin side og ca. halvparten kom fra Statens vegvesen i Sogn og Fjordane.
I arbeidet med Stordalstunnelen ble det sprengt ut 200 600 kubikkmeter fast fjell. Det gikk med mer enn 400 tonn sprengstoff. Det kan nevnes at 126 060 tonn tunnelstein fordelt på 62 båtlaster, ble frakta til Geiranger i forbindelse med bygging av ny fergekai og oppstillingsplass.
Den 27. juni 1998 ble Stordalstunnelen åpnet av finansminister Gudmund Restad.
Andre delen av rassikringsprosjektet ble satt i gang i juli 2001. Dette prosjektet bestod av den ca. 1 500 meter lange Dyrkorntunnelen og utbedring av 800 meter veg mellom Visettunnelen og den nye Dyrkorntunnelen, og omlegging av sidevegen til Øvre Dyrkorn.
Prosjektet hadde et kostnadsoverslag på 95 mill. 2002-kroner og ble daglig ledet av Tor Inge Unhjem, nytilsatt anleggsleder i Statens vegvesen, og tunnelveteran Erling Pilskog.
Dyrkorntunnelen ble åpnet 27. juni 2003 av statsminister Kjell Magne Bondevik, på dagen 5 år etter at Stordalstunnelen ble åpnet.
Den 6,7 km lange tidligere rasutsatt strekningen besto nå bl.a. av den 3539 meter lange Stordalstunnelen og den 1540 meter lange Dyrkorntunnelen.
En lang kamp fra lokale krefter med ordfører Olav Bratland i spissen hadde sørget for at en utrygg «livsnerve» nå hadde blitt historie.
(Kilder: Statens Vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" og "Årsmeldinger" fra Statens vegvesen i Møre og Romsdal i tidsrommet 1996-2002, Saksutgreiing til fylkestinget i Møre og Romsdal 10.12.96 og Wikipedia).
-
Fotografering - 1996 — 1998
- Fotograf Øverland, Reidun usikker
-
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 15-F-00555
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published September 3, 2020
- Date updated November 11, 2021
- DIMU-CODE 021018769663
- UUID 5d5b8e1c-428b-4301-a885-5a313bb1dc28
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».