Erik Blomstrøm
Vemod  og  glede  da  Erik  Blomstrøm hadde  sin  aller  siste  gudstjeneste  som 29  –  årig  sokneprest  i  Halsa  kirke  søndag 17. juni 2012. Gudstjenesten ble etterfulgt av en verdig avskjedsfest på Halsa skole. Etter 29 år er det slutt. Erik  Blomstrøm  kom  sammen  med kona si Elin Vøllestad Blomstrøm og deres lille  gutt  flyttende  til  Halsa  for  nøyaktig 29  år  siden.  De  kom  flyttende  fra  Oslo,  så kontrastene var store. Men de ble tatt godt imot av lokalbefolkningen i Halsa. De fikk også etter hvert 2 barn til. Erik B l o m s t r ø m har alltid vært e n    k r e a t i v input    både  i prestestillingen  og  lokalmiljøet. På fritida  si  spiller han  trommer både  sammen med  en  gresk
 gr u p p e   s o m  k a l l e r    s e g I f l o g a ,   m e n  h a n   o p p t r er  også på ulike arrangement  sammen med  kona  si  Elin Vøllestad  Blomstrøm. Erik  præst  har alltid vært en hipp prest som går sine egne veger og som har  minsket  gapet mellom  prest  og bygdafolket.  Rett etter  at  han  kom flyttende til Halsa, var  han  med i NRKs TV-program  Norge Rundt.  Med  langt hår og skjegg, suste han rundt på en tøff motorsykkel mens han åpenlyst satte seg ned og strikka like naturlig som noe annet.

Det  rådet  en  spesiell  stemning  i  Halsa kirke  denne  søndagen.    Folk  var  kledd  i finstasen da Erik Blomstrøm hadde sin aller siste  offisielle  gudstjeneste  i  Halsa  kirke som sokneprest. En sår og vemodig men også god følelse fylte kirkerommet da Erik Prest på trommer og organist Silvio Krauss avsluttet gudstjenesten med Amazing Grace, og sant og si var det ikke få øyekroker som var våte etter den gripende sangen. Et nytt kapitel har starta. Etter  gudstjenesten  fortsatte  avskjeds-festen til Elin og Erik Blomstrøm på Halsa skole.  Her  var  det  duket  for  gode  minner og latter hele ettermiddagen. Gymsalen var fylt med Halsabygg som ønsket å ta et farvel med  det  fine  presteparet  som  nå  pakker sammen og drar i retning Frei. –Det e her di hørre te, var det en av talerne som sa. Og det stemmer vel. For ingen kan bo en plass i 29 år og ikke bli en del av lokal-samfunnet.  Det  er  nettopp  det  de  har  blitt og derfor var hele gymsalen fullsatt av folk som med klumpen i halsen ønsket å ta farvel. Tekst: Irene Røe Vaagan

Halsa kommunes kulturpris 2013 gikk til Elin Vøllestad Blomstrøm for hennes arbeid blant annet innen sang, musikk og forskjellige lag og foreninger.

Kristen Kyrre Bremer (født 12. juli 1925 i Tana, død 16. mai 2013 i Rygge) var en norsk teolog og biskop. Bremer ble cand.theol. ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo, i 1953. Han ble ordinert til prest i 1953. Han var feltprest ved Brigaden i Nord-Norge fra 1953 til 1956, hjelpeprest i Nord-Fron fra 1956 til 1960, feltprest i Gaza fra 1960 og sokneprest i Bardu fra 1965. Han var prost i Senja fra 1970 til 1972. I 1972 etterfulgte han sin fars nære venn «ishavspresten» Monrad Norderval (1902–1976), tidligere prest i Tana, som biskop i Nord-Hålogaland bispedømme. Dette var første bispeutnevnelse av Trygve Brattelis regjering, og fant sted til tross for at Bremer bare var innstilt på en tredjeplass etter Andreas Aarflot (født 1928) og Thor With (1918–1997) fra Honningsvåg. Fra 1979 til 1991 var han biskop i Nidaros bispedømme.

Det knyttet seg spenning til utnevnelsen av Bremer til biskop i Nidaros i 1979, da bergenseren Per Lønning (født 1928) hadde fått størst oppslutning ved den kirkelige avstemning. Det var imidlertid ikke aktuelt for Arbeiderparti-regjeringen å gjenoppnevne Lønning som tre år tidligere hadde trukket seg som biskop i Borg i protest mot abortloven.

Selv om Bremer hadde fått flere førstestemmer, var det ventet at regjeringen ville utnevne Fauskeværingen Jacob Jervell (1925–2014) som hadde kommet på tredjeplass i avstemningen. Jervell ble da også forespurt, men takket nei til stillingen kvelden før han skulle bli utnevnt,

Tutu og paven:

Med stiftskapellan Tor Singsaas (født 1948) som nærmeste medarbeider opplevde han å møte Desmond Tutu som besøkte Nidarosdomen etter fredsprisutdelingen i desember 1984. Den 2. juni 1989 tok biskop Bremer imot pave Johannes Paul II til felles økumenisk gudstjeneste i Nidarosdomen. Dette var det første pavebesøk noen gang til en luthersk domkirke i Norden, og fant sted under Johannes Pauls besøk til Norge, Island, Finland, Danmark og Sverige 1.-10. juni 1989. For alt dette fikk han Kongens fortjenstmedalje i gull.

Familie:

Han var sønn av Magnus Schanke Bremer (1893–1963) fra Bergen[2] og hans andre kone Randi Bjerkeng Lund (1900). Faren var styrer ved Øst-Finnmark fylkesskole i Tana fra 1920 til midt på 30-tallet da den ble flyttet til Pasvik under navnet Svanvik folkehøgskole. Kristen Kyrre ble i 1952 gift med Hanna Guren (1925–2008) som var fra Rygge i Østfold der ekteparet bosatte seg etter at Kristen Kyrre ble pensjonist i 1991. Her virket han litt som vikarprest. Deres sønn Leif Olav Bremer (født 1958) ble også prest.

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Erik Blomstrøm og Kristen Kyrre Bremer foran bilde av paven, Erik Blomstrøm Vemod og glede da Erik Blomstrøm hadde sin aller siste gudstjeneste som 29 – årig sokne...