• Cruiseskipet «Black Prince» fra Fred Olsen Lines var i mange år en fast sommergjest i Kristiansund. Skipet hadde en kapasitet på 400 passasjerer, i alle hovedsak briter. I 1994 la Surnadal inn en søknad om å få skipet inn fjorden og til kai i bygda sommeren 1996. Rederiet var ikke fremmed for forslaget, men alt handlet om økonomi. Kanskje måtte Kristiansund droppes til fordel for Surnadal. Fred Olsen Lines endte med å si ja til Surnadal, etter et grundig arbeid fra det lokale reiselivslaget. 5. juli 1996 klappet «Black Prince» til kai. Skipet besøkte ikke Kristiansund denne sommeren.   - Fartøyet Black Prince. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Cruiseskipet «Black Prince» fra Fred Olsen Lines var i mange år en fast sommergjest i Kristiansund. Skipet hadde en kapasitet på 400 passasjerer, i alle hovedsak briter. I 1994 la ...