• Sommeren 1984 reiste surnadalslærer Fred Ola Bjørnstad til det nordiske Kodaly-seminaret i Haslev, Danmark, for å hente inspirasjon. 240 musikere og pedagoger fikk en innføring i teoriene til den ungarske musikkpedagogen Zoltan Kodaly. Han tok utgangspunkt i menneskets naturlige anlegg for tone, rytme og bevegelse. For eksempel ble en spillelekse sunget før den ble spilt for å få tonene inn i kroppen. Bjørnstad kom hjem til Surnadal med ny giv på begynneropplæring og gledet seg til å ta fatt på en ny sesong der et godt stryker-miljø skulle bygges opp i Surnadal.  --
Fred Ola Bjørnstad. Musiker, både i Indre Nordmøre Symfoniorkester og i folkemusikk; fele og cello. Aktiv i Surnadal rundt 1990. NRK radio:
Bjørnstad, Fred Ola: Frå munn og flatfele. [Radio] 2001-05-31
 Bok:  	Bjørnstad, Fred Ola.: Frå munn og flatfele : tradisjonell folkemusikk frå Nordmøre i vår tid. Kristiansund: KOM forlag 2001 (ISBN 8290823797) 312 s.
Avis: Bjørnstad, Fred Ola: Toneskatt fra Nordmøre. Adresseavisen [Avis] 2001-06-01
-   Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling. - Musikklærer Fred Ola Bjørnstad i Surnadal. Her med en Cello og Violin. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Sommeren 1984 reiste surnadalslærer Fred Ola Bjørnstad til det nordiske Kodaly-seminaret i Haslev, Danmark, for å hente inspirasjon. 240 musikere og pedagoger fikk en innføring i t...